Aankomst in de Verenigde Staten

Dagboek

De schilder Max Beckmann zet voet aan wal in de VS.

In de verte doemt het Vrijheidsbeeld op. New York is bereikt. Beeld anp

New York, 8 september 1947

Aankomst in de ochtendschemering, wazige reuzen stonden slaperig in de vochtige nevel van Manhattan - en ik voor de bad-kamer, wachtend en vloekend op een treuzelende Hollander, terwijl buiten het Vrijheidsbeeld voorbij gleed in de mist. Moordende zenuwen bij de paspoortcontrole in de stikhete lunchroom. Ten slotte wankelden we over de valreep het afschuwelijke pierstation van de Holland-Amerika Lijn in - niemand die ons opwachtte in de eindeloze hal.

Snikheet, en plotseling Valentin met hallo en rozen, daarna ook Drewes, de toekomstige collega. Valentin nam grootmoedig de gruwelijke douanezaken op zich. Daarna verscheen ook Doris, met veel misbaar.

Met z'n allen in het Gladstone Hotel. Heet, heet, heet - zweten als een otter. Enigszins geroerd en afgemat naar 32 East 57 Street. Valentin en drie knappe secretaresses. Daarna naar huis (hotel). Pijn (rode pil). Drewes in de stemming gebracht met twee Gin Fizz. 's Avonds bij Valentin met - jawel - Mies van der Rohe, met blonde beeldhouwster en drie types van het Modern Art-museum, onder wie de zwartgelokte Sabersky.

Kortom, je wordt als een nieuw beest in de dierentuin nieuwsgierig en welgemeend bekeken, en ik trachtte vertwijfeld Engels te spreken, volkomen onmogelijk en toch een beetje gelukt. Ach ja, nou ja.

Max Beckmann (1884-1950), Duitse kunstschilder, emigreerde in 1947 naar de VS. Ingekort fragment uit Tagebücher 1940-1950, A. Langen, 1955.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.