Aandeelhouders Saatchi in het schip

Maurice Saatchi richt The New Saatchi Agency op samen met directieleden die na Maurice's gedwongen ontslag nu ook Saatchi & Saatchi hebben verlaten....

HENK STRABBING

Van onze correspondent

Henk Strabbing

LONDEN

Maar Procter & Gamble, de grootste klant van S & S met 6 procent van de totale omzet, heeft besloten te blijven. Ondertussen daalden de S & S-aandelen op de Londense beurs diep, tot 97 pence, 10,5 pence omlaag.

De soap opera rond Saatchi is nog maar net begonnen, kopte de Financial Times gistermorgen terecht. Korte inhoud van het voorafgaande: Maurice Saatchi, mede-oprichter van het fameuze reclamebureau, werd medio december door een opstand van (voornamelijk Amerikaanse) aandeelhouders aan de dijk gezet. 'Maurice zwalkte,' aldus David Herro, de leider van de coup, 'rond als een dronken zeeman. Hij was niet dollar-wise met zijn riskante aankopen. We moesten hem tegenhouden voordat hij de hele organisatie bankroet zou maken.'

Vooral Britse bedrijven die qua reclame hun ziel en zaligheid aan de charismatische Maurice hadden verkocht, ontstaken in woede. In de rest van de wereld, waar Saatchi & Saatchi ook opereert, varieerden de reacties van gematigd tot nul.

Bij de Nederlandse vestiging van Saatchi & Saatchi is volgens directeur L. Baruch niets aan de hand. Geen managers weg, geen klanten weg. 'Alleen als British Airways zou vertrekken, zouden we iets merken.' Volgens haar is de Saatchi-crisis 'vooralsnog' een louter Britse aangelegenheid; nergens op het Europese vasteland zijn haar strubbelingen bekend.

Eerder deze week nam een groot aantal topfunctionarissen van Saatchi & Saatchi ontslag. Dat waren de worldwide creative chief, de chief executive North America, de chef van het belangrijkste bureau: Londen, twee managing directors en twee creative directors. Ze willen met Maurice gaan meedoen in diens nieuw op te richten bureau.

Saatchi & Saatchi zal dit bureau te vuur en te zwaard bestrijden. Vrijwel al deze functionarissen hebben contracten die hen verbiedt minstens een jaar na hun vertrek een soortgelijke baan aan te nemen. Inmiddels heeft het bedrijf een klacht ingediend bij Maurice; hij zou een samenzwering beramen om S & S ten gronde te richten. De klacht is bedoeld om de 'overlopers' te verbieden in dienst te treden bij Maurice.

Vervolgens bleek dat Maurice al op 16 december twaalf tot vijftien archiefkasten uit zijn oude kantoor had laten verwijderen en die naar de kunstgalerie van zijn broer Charles had laten brengen (Charles is nog steeds commissaris van S & S; hij was ooit het creatieve genie achter de organisatie). Na veel geharrewar met alweer advocaten liet Maurice het archief terugbrengen, een week later. Maar intussen hadden in dit archief wel belangrijke documenten gezeten, die mogelijk gecopieerd zijn. Volgens onbevestigde geruchten zijn er ook originele documenten zoek. Maurice's woordvoerder - niemand minder dan Margaret Thatchers voormalige PR-goeroe Sir Tim Bell - beschuldigde Saatchi & Saatchi van 'dirty tricks' rond deze dossiers: 'Het is toch duidelijk dat de heer Saatchi heel legitiem liever zelf zijn persoonlijke zaken wil uitsorteren dan dit door een secretaresse te laten doen.'

In Britse reclamekringen is men ervan overtuigd dat Maurice Saatchi geen nieuw bureau zou zijn begonnen als hij niet nu al een aantal goede klanten zou hebben. Die zijn samen naar schatting tussen de honderd en honderdvijftig miljoen gulden per jaar waard. Gezien de levensstijl van de nu naar Maurice vertrekkende S & S-functionarissen, commentarieerde een Londense reclamemaker: 'Ik kan me niet voorstellen dat ze weer van onder af aan beginnen met paperclips tellen.'

Eén heel speciaal account zal Maurice niet kunnen overnemen: de Britse Conservatieve partij, want die blijkt door een tot nu toe geheime lening van een miljoen pond muurvast aan Saatchi & Saatchi te zitten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden