Aandeel Groupon stort in ondanks redelijke cijfers

Kortingsbonnensite Groupon presenteerde maandagavond nabeurs zijn kwartaalcijfers. Hoewel die slechts licht slechter waren dan analisten hadden verwacht, klapte het aandeel in elkaar. Groupon verloor ruim 26 procent van zijn beurswaarde.

AMSTERDAM - Op het eerste gezicht waren de cijfers over het tweede kwartaal niet slecht. Het bedrijf uit Chicago dat gebruikers via zijn website kortingsbonnen aanbiedt voor zaken uiteenlopend van diners in restaurants en schoonheidsbehandelingen tot kajakken op zee en stedentrips, realiseerde een omzet van 568,3 miljoen dollar. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder was dat een groei van 45 procent. Ook de winst van 28,4 miljoen dollar was een grote sprong ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen leed Groupon nog een verlies van 107,4 miljoen dollar. Het was de derde keer dat Groupon kwartaalcijfers publiceerde sinds het concern naar de beurs ging in november van vorig jaar.


Hoewel de cijfers goed leken, dumpten beleggers het aandeel massaal. Zij lieten zich leiden door de onderliggende trends die in de cijfers zichtbaar waren. De groei die het concern de afgelopen kwartalen steeds maakte ten opzichte van het voorliggende kwartaal, is bijna tot stilstand gekomen. De omzet in het tweede kwartaal lag slechts 1,6 procent hoger dan in het eerste kwartaal. Vervelender nog vonden analisten en beleggers het dat de veruit belangrijkste bedrijfsactiviteit van Groupon, het verkopen van kortingsbonnen, al krimpt. De groei die er was, kwam voornamelijk bij Groupon Goods vandaan, het bedrijfsonderdeel dat tegen lage winstmarges via dagaanbiedingen producten verkoopt van koffiezetapparaten tot haardrogers.


Uit een toelichting van bestuursvoorzitter Andrew Mason bleek verder dat Groupon het moeilijk heeft in Europa, een zeer belangrijke markt voor het bedrijf. De groei ten opzichte van vorig jaar was er 31 procent tegen een omzettoename van 66 procent in de VS. Mason gaf toe dat de tevredenheid van winkeliers en bedrijven die kortingen aanbieden via de site in Europa 25 procent lager is dan in de Verenigde Staten. Groupon zou hun te weinig opleveren en de tarieven die zij moeten betalen zouden te hoog zijn. Ook de naamsbekendheid van het merk zou in Europa sterk verbeterd moeten worden. Een derde probleem voor het bedrijf is dat het in Europa technologisch veel minder ver is dan in de Verenigde Staten. De trukendoos waar Groupon uit kan putten om klanten te lokken, is daardoor veel kleiner aan deze kant van de oceaan. Mason verwacht niet dat daar snel verandering in komt, aangezien de oplossing voor dat probleem gelegen is in een lastige en kostbare integratie van verschillende technologieën die in de Verenigde Staten en Europa worden gebruikt.


Sinds de beursgang van Groupon verloor het aandeel ruim 70 procent van zijn waarde. Na gisteren was het bedrijf nog zo'n 4,5 miljard dollar waard. Voor de beursgang van de kortingsbonnensite was Google nog bereid 6 miljard dollar op tafel te leggen voor een overname.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden