Aandeel Google gaat onderuit na gelekte slechte kwartaalcijfers

Een paar uur eerder dan de bedoeling zijn donderdag de kwartaalcijfers van Google openbaar geworden. De cijfers waren slechter dan analisten hadden verwacht. Een fikse koersdaling was het gevolg.

AMSTERDAM - Google zou de kwartaalcijfers zoals altijd pas na het sluiten van de beurzen in de Verenigde Staten bekendmaken. De cijfers lekten echter eerder al uit. Beursbedrijf Nasdaq, waar Google zijn notering heeft, besloot de handel in het aandeel op te schorten.

In de korte tijd tussen het uitlekken van de informatie en het stilleggen van de handel verloor het aandeel 9 procent. Kort na het uitlekken van de resultaten liet Google weten dat RR Donnelley achter het lek zat. Dat bedrijf print de documenten die Google moet inleveren bij beurswaakhond SEC. Het printbedrijf meldde Google dat het die gegevens zonder haar toestemming al bij de SEC had ingeleverd. Drie kwartier voor het sluiten van de beurzen werd de handel hervat. Het aandeel sloot met een verlies van 7,4 procent.

Amerikaanse beleggers waren teleurgesteld over de winst die Google realiseerde tussen juli en september. Die kwam uit op 2,18 miljard dollar (1,6 miljard euro). In dezelfde periode vorig jaar lag de winst met 2,73 miljard dollar nog bijna 20 procent hoger.

De omzet van Google steeg wel sterk,van 9,72 miljard dollar in het derde kwartaal van vorig jaar naar 14,1 miljard dollar nu. Een deel van die groei is het gevolg van de overname van Motorola Mobility. De fabrikant van mobiele telefoons, die Google afgelopen mei inlijfde voor 12,5 miljard dollar, droeg in het derde kwartaal voor 2,5 miljard dollar bij aan de omzet van Google. Het nieuwe bedrijfsonderdeel lijdt nog wel verlies.

Beleggers waren de afgelopen twee maanden bijzonder enthousiast over Google. Gemeten naar beurswaarde was het bedrijf voor het eerst in zijn geschiedenis enige tijd groter dan Microsoft. Zorgen over de dure overname en integratie van Motorola Mobility ebden langzaam weg.

Analisten wezen er gisteren wel op dat Google, net als Facebook, het lastig heeft op de markt voor mobiele advertenties. Net als haar branchegenoten merkt Google dat daar minder geld te verdienen valt dan op de traditionele onlineadvertentiemarkt. Ook zouden mensen steeds meer zoeken via apps en sociale media en minder via de zoekmachine.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden