Aandacht, Watson

Psychologie

In haar boeiende Mastermind - Denken als Sherlock Holmes wil Maria Konnikova je leren hoe te denken als de beroemde detective. Zijn scherpe observatievermogen en ongeëvenaarde deductievaardigheden zijn namelijk niet het gevolg van talent: iedereen kan ze aanleren. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een beetje aandacht.


Althans, dat zegt Konnikova, een jonge Russisch-Amerikaanse psycholoog en columnist voor onder meer Scientific American. Zij ziet Sherlocks vaardigheden als het gevolg van mindfulness. Dat klinkt zweveriger dan het is; het betekent dat je je aandacht op één ding tegelijk richt en je niet constant laat afleiden door vooroordelen in je hoofd en door je omgeving.


In de moderne maatschappij wordt van ons verwacht dat we multitasken, terwijl dat alleen maar tot slordig denken leidt. Als je genoeg oefent met onbevooroordeeld en aandachtig denken, zou je veel beter kunnen redeneren en doordachtere beslissingen nemen.


De ideeën achter deze methode komen niet uit het niets. Het grootste deel van het boek wijdt de auteur aan psychologische onderzoeken die tonen hoe mensen kijken, denken en doen. Konnikova laat zien waar het in het 'normale' denken misgaat en hoe Sherlock-denken je leven kan verbeteren.


Het verhaal loopt soepel, alle onderzoeken worden op een duidelijke manier beschreven en de conclusies worden telkens elegant gekoppeld aan de verhalen over Sherlock Holmes.


Vooral de wetenschap achter de methode-Holmes is interessant. Of de tips en trucs waarmee je ook zo zou leren denken praktisch toepasbaar zijn, valt te bezien. Oefenen met de methode kost immers veel tijd en moeite en zal niet onmiddellijk zijn vruchten afwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden