'Aan zwelgers heb ik een ontzettende hekel'

Oud-Caesarvoorman en componist Roald van Oosten (46) heeft het spontane bandleven herontdekt. Maar dit keer staan de nummers op zíjn naam.

Roald van Oosten. Beeld Frank Ruiter
Roald van Oosten.Beeld Frank Ruiter

Caesar of Roald van Oosten? (1)

'Wat ik met Caesar heb beleefd, is volgens mij een once in a lifetime-ding. De start van de band in 1996 was belachelijk goed en spannend, we gingen als een raket. Ik denk dat wij heel erg uitstraalden dat we een tof rommelbandje waren. Studentikoos, lekker losjes. Niet lekker gewoon; dat was vreselijk, als popjournalisten ons zo typeerden.

'Caesar was al een tijdje non-actief toen we in 2008 echt besloten te stoppen. Ik denk dat de meeste bands na tien jaar wel uitgeluld zijn, hoor. Het spontane was eraf.

'Ik ben gaan componeren voor theaterproducties en film. De laatste jaren merkte ik dat ik het allemaal wat versprokkeld begon te vinden. Als ik te veel de connectie verlies met het bandjesleven weet ik op een gegeven moment niet meer wie ik ben als muzikant. Optreden voor publiek en kijken of je liedjes nog steeds mensen kunnen grijpen, is toch de basis, het chassis.'

Dag of nacht?

'Vanaf het moment dat het donker wordt, kan ik geïnspireerder werken. Oh Dark Hundred is een term die in het leger wordt gebruikt om een tijdstip tussen middernacht en zonsopkomst aan te duiden. Dat iets dat uit het leger komt zo'n poëtische lading heeft vind ik leuk. Het klinkt als iets van James Joyce.

'Oh Dark Hundred is opgedragen aan mijn vader. Hij was gefascineerd door marineschepen. Een jaar geleden overleed hij, net toen ik met de plaat aan het stoeien was.

'De dood komt zich in deze levensfase - ik ben 46 - behoorlijk opdringen. Ik hou van de orde van dingen. Dáár zijn mijn ouders, dáár zijn mijn vrienden, dáár sta ik. Dat moet niet veranderen, vind ik. Nou, pech, want het verandert allemaal. Je krijgt van het leven telkens nieuwe proefwerken waar je een voldoende voor moet halen. Je blijft bezig.'

Roald van Oosten

1969 Geboren in Rheden

1994-1997 Nederlandse taal en letterkunde, Universiteit van Amsterdam

1996 Debuutalbum Clean, met band Caesar

2006 Before My Band Explodes, verzamelalbum, laatste Caesar-plaat

2006 Album The Grand Mystique, met studioband Ghost Trucker

2006-heden Componist voor film, televisie en theater. Onder meer De Van Waveren Tapes (2012), De Grens (2014, VPRO) Als ik de liefde niet heb (2014, Ro Theater)

2008 Caesar stopt en neemt afscheid met concert in de Melkweg

2016 Soloalbum Oh Dark Hundred

Roald van Oosten woont met vriendin en zoon in Amsterdam.

Caesar of Roald van Oosten? (2)

'Ik ga weleens met vrienden naar een huis op de Veluwe. Daar ontmoette ik Frank van Roessel, die vroeger in de band Hit Me TV speelde. We vroegen ons af wat ook alweer de reden was dat wij niet meer in een band speelden. Het antwoord konden we niet bedenken. Dat vonden we een beetje dom, dus toen zijn we maar weer begonnen.

'Oh Dark Hundred klinkt verfijnder dan de platen die ik met Caesar heb gemaakt, zonder grungegitaren. De composities zijn van mij, maar we spelen ze wel als band. Het gesprek waarin ik voorstelde de liedjes onder mijn naam uit te brengen was, eh, interessant. Het klinkt zo onbescheiden. Van nature ben ik meer een teammens, maar nu vond ik het tijd om dapper de kar te trekken.'

Melancholisch of blijmoedig?

'Melancholisch is een interessantere stemming om in te verkeren. Melancholische liedjes vind ik ook mooier dan blijmoedige lalala-liedjes. Niet dat ik wentel in treurigheid. Aan zwelgers heb ik een ontzettende hekel. Ik ben optimistisch-melancholisch, er zit in ieder geval energie en hoop in mijn melancholische liedjes. Het liefst combineer ik een vrolijk melodietje met een tragische tekst, zoals in The Longest Trip.'

Muziekminuut in De Wereld Draait Door of optreden in een platenzaak?

'De muziekminuut. Vijf dagen voor de uitzending vroeg DWDD of ik wilde komen. Dat leidde tot twee dagen van absolute paniek en toen kalmte. Ik heb nogal een gespannen relatie met televisieoptredens.

'Met Caesar hebben we een keer een zooitje gemaakt van een optreden bij de late-nightshow Barend & Van Dorp. We werden uitgenodigd om onze single I Know I te spelen, een kalm nummer dat we eigenlijk niet fatsoenlijk live konden brengen. We hadden er niet zo'n zin in en dachten: laten we à la Nirvana bij Tonight With Jonathan Ross spontaan een ander nummer gaan doen. Dat werd een lekker wild punknummer, C.I.A. Iedereen was extreem boos. Het was belachelijk, maar wel heel leuk.

'Het optreden bij DWDD ging denk ik niet al te beroerd, want na die minuut ging de voorverkoop van mijn last minute naar de Ekko verplaatste releaseshow een stuk beter.

Liedjes over katten of ruimteschepen?

'Katten. Ik zei in DWDD dat ik katten perfect vind. Ja, ze laten op alles haren achter, maar zelf zitten ze daar niet mee. Dat vind ik zo leuk aan poezen; ze lijken zichzelf behoorlijk geslaagd te vinden.

'Mijn liefde voor sciencefiction is ontstaan in de boekenkast van mijn vader. Hij had een grote sciencefictioncollectie uit de jaren vijftig, toen alles is bedacht dat nu werkelijkheid wordt, zoals robots die mensentaken overnemen. De ruimte dient in de popmuziek als mooie metafoor voor escapisme, de wens om te ontsnappen aan dagelijkse dingen die kleurloos zijn, en saai.

'Dat ik graag over katten zing, is deels lafheid. Ik vind het makkelijker om een liefdesverklaring te schrijven aan een kat dan aan een vrouw.'

Het gewone of het buitengewone?

'Het buitengewone vinden in het gewone. Daarin ligt meer de kern van mijn plaat dan in katten en ruimteschepen. Het buitengewone zit in het onverwachtse, maar ook in de blik die je op dingen en mensen werpt.

'Toen ik Nederlands studeerde, woonde ik in een kamertje met Donna de kat. We hadden geen tuin, maar als ik haar naar buiten liet, liep ze linea recta naar een grindparkeerplaats verderop in de straat. Ik hing daar een beetje rond, terwijl zij auto's aan het besnuffelen was. Dat doen veel katten trouwens, ze zijn dol op auto's en smeer.

'Oké, dacht ik dan, ik ben nu niet in Zuid-Frankrijk, maar de steentjes hier lijken net op zo'n strand. Het is fijn om je verbeelding zo te kunnen sturen dat je ook van een vrij geestdodende omgeving kunt genieten.'

Een tijdreis naar 1996 of naar 2036?

'1996 was vanwege Caesar een mooi jaar, maar dat jaar heb ik gezien. Ik hoop alleen dat 2036 niet al te ellendig wordt. Ik heb niet héél optimistische verwachtingen van de toekomst. Het zal wel niet zo'n vaart lopen met alle milieu- en maatschappijdoemdingen, maar ik vind wel dat we er over moeten nadenken. En dan zonder er hysterisch over te doen.

'Ik heb het idee dat mensen twintig jaar geleden wat relaxter waren. Ik hou ook erg van jarenzeventigfilms. Dat zal deels nostalgie zijn, maar er zit ook een soort laat-maar-waaien-gevoel in dat tegenwoordig ver te zoeken is.

'Ik ben me bewust een beetje van kranten en de actualiteit gaan afwenden. Iedereen lijkt zo op nieuws gefocust. Met al die apparaten om ons heen kunnen we constant op de hoogte blijven van wat er in de wereld gebeurt. Ik vind het fijn om juist niet de hele tijd bezig te zijn met alles wat nú speelt. We zijn wat mij betreft doorgeslagen met in het nu zijn, maar niet op een mindfulle manier. Wat is hij of zij nu aan het doen, wat gebeurt daar nu? Niet: wat gebeurt er met mij op dit moment en waarmee moet ik me bezighouden?'

Caesar of Roald van Oosten? (3)

'Ik ben anders over succes gaan denken. Als je in de twintig bent, wil je eerst café De Buurvrouw en dan de wereld veroveren. Nu denk ik: de plaat is een succes omdat-ie er is, omdat-ie goed is en omdat de betrokken muzikanten er blij mee zijn. Er komen leuke optredens aan. Dat is alles wat ik wilde.

'Het neigt weer naar het spontane dat ik voelde in de begintijd van Caesar. Hiervoor heb ik drie albums min of meer opgenomen en niet uitgebracht. Er ontbrak telkens wel iets: de tijd, het geld, een label, de zin. Deze plaat is snel op de band geflikkerd, omdat ik bang was dat ik de liedjes anders zou smoren in aandacht. Alles wat spontaan ontstaat, is levendiger en dus beter.'

Het album Oh Dark Hundred is verschenen bij V2 Records. Roald van Oosten treedt komende maanden op in Nederlandse popzalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden