Aan Nederland grenzende deelstaten tegen Duits tolplan

Alle CDU-Bondsdagleden uit de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) zijn tegen tolheffing op alle Duitse wegen. Dit hebben de christendemocratische parlementariërs besloten tijdens een besloten vergadering in Düsseldorf.

De A9 in Duitsland.Beeld REUTERS

NRW grenst aan Limburg, Gelderland en Overijssel. De middenstand vreest dat de Nederlanders wegblijven in winkels en horeca, als Duitsland 'entreegeld' gaat heffen. 'De hele regio is in opstand', aldus Peter Hintze, de voorzitter van de NRW-delegatie in de CDU/CSU-fractie in de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer. NRW is de volkrijkste Duitse deelstaat. De CDU'ers uit NRW hebben in de Bondsdag dan ook maar liefst 63 zetels.

De andere aan Nederland grenzende deelstaat, Nedersaksen, zal in de Bondsraad tegen de tolplannen in hun huidige vorm stemmen. Dit heeft deelstaatpremier Stephan Weil tegen de krant Neue Osnabrücker Zeitung gezegd. Het kabinet-Merkel heeft al geen meerderheid in de Senaat, net zoals het kabinet Rutte.

Duitsland wil vanaf 2016 tol gaan heffen voor personenauto's op snelwegen en op provinciale en lokale wegen. Een jaarvignet zal afhankelijk van het personenvoertuig tussen de 20 en 108 euro gaan kosten. Om de Duitse autobezitters daarvoor te compenseren, wil Berlijn de motorrijtuigenbelasting verlagen. Buitenlandse automobilisten moeten wel het volle pond betalen.

Stomme Nederlanders
Het tolplan is een stokpaardje van minister van Verkeer Alexander Dobrindt. Hij is van de CSU, de christendemocratische regeringspartij in Beieren. In die grootste Duitse deelstaat ergert menigeen zich aan de vele buitenlanders op doorreis, zoals 'die blöden Holländer mit ihren Wohnwagen' (die stomme Nederlanders met hun caravans). Ook ergeren Beierse automobilisten zich als zij in buurland Oostenrijk tol moeten betalen, terwijl Oostenrijkers gratis door Beieren mogen rijden.

Veel CDU'ers hameren erop dat het regeerakkoord alleen voorziet in tolheffing op snelwegen en niet op alle wegen, zoals Dobrindt wil. De grootste oppositiepartij in de Bondsdag, Die Linke, ziet een mogelijk complot: Dobrindt zou erop speculeren dat Nederland of Oostenrijk een klacht indient bij het Europese Hof van Justitie en dat Duitsland die zaak verliest. Dat zou kunnen omdat mensen die in Duitsland wonen, de tol terugkrijgen via de wegenbelasting, maar mensen die in Nederland of een ander EU-land wonen niet.

Om dat juridische probleem te omzeilen, zou Dobrindt dan tolheffing zonder compensatie voor iedereen kunnen invoeren, vreest Die Linke.

Petitie
De ANWB zal volgende week dinsdag een petitie tegen de Duitse tolplannen in Brussel aanbieden. De nieuwe hoofddirecteur Frits van Bruggen overhandigt de petitie dan aan Europarlementariër Wim van de Camp (CDA). Meer dan 41.000 mensen hebben de oproep inmiddels ondertekend. De petitie staat nog tot en met zondag online; de ANWB denkt dat er in de komende dagen nog ongeveer 1000 handtekeningen bij komen.

De ANWB hoopt dat het Europees Parlement de druk op de Europese Commissie houdt, zodat die Berlijn ervan kan overtuigen dat de tolheffing niet moet doorgaan. De ANWB hoopt ook dat de inzet van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vruchten afwerpt.

Minister Schultz heeft Duitsland vorige maand laten weten dat Nederland grote bezwaren heeft tegen de tolplannen. Ze wil van Brussel weten of de tolheffing wel mag volgens Europese regels. Ook heeft Schultz contact gehad met collega's in Oostenrijk, Denemarken en Polen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden