Aan elkaar wennen op de standplaats? Nooit

'Het heeft geen enkele zin om een overeenkomst te tekenen met TCA als die 'm toch niet wil uitvoeren', zegt F....

Juist op de dag dat drie bestuursleden van de grote Taxicentrale Amsterdam (TCA) zijn opgepakt, probeert vice-president Van Schendel van het gerechtshof de strijdende taxicentrales in de stad tot elkaar te brengen. TCA-advocaat R. Rijsendijk zit een tikje met de arrestatie omhoog, omdat alleen TCA-directeur Grijpink bevoegd is om te tekenen. De hele ochtend probeerde de advocaat een machtiging te krijgen, maar ja: 'Grijpink zit tussen vier muren hè. Er waren wat hobbels van formele en steenachtige aard.' Het lukt hem toch, omdat justitie ook wil dat het akkoord doorgaat.

Als vrij man heeft Grijpink op de valreep zand in de machine gestrooid. Hij stuurde een persbericht rond met de stelling dat het herenakkoord met de andere taxicentrales, dat dinsdag moet worden getekend, niet geldt voor 51 van de 57 standplaatsen. Bij de andere centrales is dat ingeslagen als een bom. Ook de voorgestelde scheiding op de zes belangrijkste standplaatsen (TCA aan de ene, de rest aan de andere kant) valt niet goed. 'TCA heeft de beste plaatsen, de rest komt op de tweede rang', roept Wilkers. 'Wij willen gelijkwaardigheid.'

Woedend loopt TaxiDirekt uit het overleg weg. 'Er moeten sancties komen', zegt Schoon met trillende stem. 'Vijftigduizend gulden voor onbehoorlijke directies die zich niet aan het akkoord houden. Wij hebben nauwelijks de tijd gekregen het te bestuderen. Wij komen over drie weken terug met onze eigen tekst.'

'Dit is geen rechtsorde', vindt het bedrijf Europtax. Maar andere bedrijfjes tekenen wel. Ze vinden dat er toch iets moet gebeuren. 'Hé Robbie', krijgt er een te horen. 'Hoe verkoop jij aan je jongens dat ze voortaan om de hoek moeten gaan staan?'

De aanleiding voor het gekrakeel is een conflict tussen TCA en de gemeente over zes van de 57 telefoonpalen. De overeenkomst behelst dat de zes palen nu worden weggehaald, de rest voor december 2002. De standplaatsen zijn toegankelijk voor elke taxi, volgens het akkoord én de wet, maar op deze zes plaatsen worden de taxi's gescheiden.

Wethouder Köhler tekent wél, tot misnoegen van een deel van de gemeenteraad, dat vindt dat je met criminelen geen zaken mag doen. Köhler is zich van geen kwaad bewust. 'Ik heb een overeenkomst, de palen gaan nu weg.'

'Het gaat erom', zegt vice-president Van Schendel voordat TaxiDirekt wegloopt, 'kap je het bij voorbaat af of zegt u: we gaan alvast maar bij die zes standplaatsen beginnen. Dan kunnen jullie daar wat aan elkaar wennen.'

Maar dat willen ze op de standplaats niet. Chauffeurs op het Leidseplein zeggen na afloop: 'Dat gaat nooit goed. Die palen zijn van ons. Er zit goodwill op en die hebben wij gekweekt.' Een ander: 'Zo meteen komen al die kleine bedrijfjes als ratten uit hun holen om ons brood op te vreten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden