'Aan computers alleen heb je niks'
Directeur J. van der Endt van de Utrechtse Anne Frankschool zit er niet mee dat zijn school voorlopig geen nieuwe computers krijgt....
Van onze verslaggeefster
AMSTERDAM
Van der Endt is niet de enige die gematigd reageert op het besluit van minister Hermans (Onderwijs) om de beschikbare 670 miljoen gulden voor computeronderwijs te reserveren voor nascholing van docenten, ontwikkeling van relevante software en het Kennisnet, een educatief Internet voor scholen.
'Klunzig', noemt T. Duif, woordvoerder van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) het optreden van Hermans. 'Al begrijp ik zijn keuze wel.'
Op een groot aantal scholen hield het personeel er al rekening mee dat de overheid met een gehalveerd computerbudget niet veel leuke dingen meer in petto zou hebben.
'Wij zagen het al aankomen', zegt conrector H. Terbach van scholengemeenschap De Rietlanden in Lelystad. 'Onze docenten zitten meer te foeteren over de aangekondigde veranderingen in de tweede fase, dan dat ze over die computers praten.'
Op het Rotterdamse Caland-college worden evenmin tranen geplengd. Rector A. Steeman: 'Ons bestuur heeft drie ton geïnvesteerd in de vernieuwing van het computeronderwijs. We hebben veertig nieuwe computers, zijn aangesloten op Intranet en Internet en straks kunnen leerlingen die in het ziekenhuis liggen lesprogramma's via de computer opvragen.'
Twaalf docenten van het Calandcollege worden zodanig getraind, dat zij straks hun collega's bij computeronderwijs kunnen helpen.
Steeman is laconiek over het feit dat een deel van de computers niet wordt terugbetaald door het ministerie, zoals bij de investering was verwacht. 'We komen misschien in de problemen, maar nu staat het spul hier en moet ik nog zien wie het durft weg te halen.'
De Stichting Computers voor Basisscholen biedt Limburgse vlaai aan bedrijven, in ruil voor een oude computer of een donatie. Scholen kunnen op hun beurt opgelapte apparatuur krijgen bij voldoende opbrengst van de vlaaiverkoop onder ouders en familieleden van de kinderen.
Het is maar een voorbeeld van de creatieve manieren waarop scholen, ook buiten de officiële kanalen om, ervoor hebben gezorgd dat overal computers staan.
'Maar aan een stel computers alleen heb je niks. Je kunt beter een netwerk-pc in de klas hebben staan met een geschoolde docent erbij die zinvol materiaal aanbiedt, dan tien losse computers met een docent die van niks weet', vindt B. Melief. Hij is werkzaam bij Surf, een samenwerkingsverband voor computers en netwerken in het hoger onderwijs. Melief werkt ook aan een Nederlandse variant op een Europees 'computer-rijbewijs'.
Melief: 'Het is soms bar en boos wat je aan kennis aantreft in het onderwijs. Veel ouders zien dat hun kinderen meer van computers weten dan hun juf of meester. Het is daarom buitengewoon verstandig van Hermans dat hij het geld inzet voor de ontwikkeling van software en de scholing van docenten.'
Ook conrector Terbach van De Rietlanden heeft liever toegang tot het Kennisnet (andere benamingen zijn Schoolnet of Edunet) dan dat hij er zomaar computers bij krijgt. 'Juist voor de tweede fase, de inrichting van het studiehuis, wil ik via de computer met de buitenwereld communiceren. Ik wil straks contracten met uitgevers, kranten en bibliotheken.'
Van der Endt van achterstandsschool Anne Frank vindt het niet erg dat zijn kinderen met oud materiaal werken. 'Daar kunnen ze uitstekend mee overweg. Mijn onderwijskundige prioriteit ligt niet bij up to date materiaal.'
Computerdeskundige Melief windt zich wél op over de technische afdankertjes waarmee scholieren vaak opgroeien. 'Ze worden met die verouderde apparatuur en software absoluut niet voorbereid op wat ze in het bedrijfsleven staat te wachten.'
Pagina 19: Commentaar