Aaf leest sterren

Wat moest Michael Jackson met een kast vol babyfoto's en wat krijgen BN'ers voor sluikreclame?

Pampers

Michael Jackson is bijna vier jaar dood, maar nog lang niet voorbij. Deze week kwamen met enige vertraging de foto's vrij die in zijn slaapkamer zijn gemaakt op de avond van zijn dood.


De reden: er waren op die kamer ook medicijnen gefotografeerd (flesjes pillen slingerden, zo vertelt het verhaal, overal rond, ook op de grond), en die foto's waren nodig in de rechtszaak over de aanleiding van zijn dood.


Veel enger dan al die pillen was de foto van een ladenkast in de hoek van Michaels kamer (een, uiteraard, in veel goud en barokke krullen uitgevoerd geheel), met daarop, in ronde lijstjes, allemaal foto's van babyhoofden. De raarste foto hing aan de la van het kastje en leek een uitsnede uit een advertentie voor babyvoeding. Alweer zo'n vrolijk babyhoofd stond erop, een schattig donker ventje met een wit mutsje, met daarbij de tekst 'Sweet baby'.


'A bizarre series of baby portraits' noemde de Britse krant The Daily Mail het. Tussen al deze kiekjes stond een foto van Charlie Chaplin, en naast de kast stonden twee zuurstofflessen. Een installatiekunstenaar had het niet beter kunnen bedenken.


De vraag is natuurlijk: wat moet een man van vijftig, ernstig ziek en aan zijn bed gekluisterd, met een ladenkast vol babyfoto's? En dan niet foto's van baby's uit de familie- of vriendenkring, maar ingelijste foto's van Pamperbaby's?


Daarover is nergens iets geschreven. Zo zie je maar dat je ook postuum een heleboel kunt doen om een nog dubieuzere reputatie te krijgen. Dat lukt, zegt uw sterrenkijker erbij, alleen de hele groten.


Relaxed

Ophef! Ophef! Beroemde mensen twitteren weleens over producten... maar dan krijgen ze er geld voor! Of het product zelf! De aloude wijsheid 'Rijke mensen krijgen heel graag dingetjes voor niks' blijkt weer eens te kloppen. The Huffington Post publiceerde de afgelopen week een stuk waarin onder andere werd onthuld dat Kim Kardashian 10.000 dollar kreeg voor een simpel tweetje over de schoenensite shoedazzle.com. Mike Tyson kreeg 3.250 dollar toen hij twitterde dat Golden Crisp zijn favoriete ontbijtgranen waren. Wat wij een erg minieme vergoeding vinden, voor een legende. Zelfs voor één lullig tweetje over ontbijtgranen.


De Nederlandse site The Post Online ging daarop uitzoeken hoe het bij ons zat met gierige, voor geld en/of producten twitterende beroemdheden. Wat blijkt? Onze BN'ers twitteren vooral om de film Doodslag te promoten of de HTC smartphone. En daar blijft het zo'n beetje bij.


Dat van Doodslag was al in de pers geweest; een marketingbureau bleek bekende mensen te hebben benaderd met de vraag om tegen betaling op Twitter reclame te maken voor de film. Voor de HTC maakt zo'n beetje elke zichzelf respecterende, gratis smartphone-minnende BN'er reclame, vond The Post Online uit. Willie Wartaal: 'Ik had m alweer laten vallen dus mn nikkers bij HTC hooken me gelukkig weer op.' Of Tim Haars: 'JA! Die 4G van HTC is super relaxed.'


Uw sterrenkijker vindt bovenstaande twee tweetjes bijna aandoenlijk, zo dik ligt de niet al te sluike sluikreclame erbovenop. Ze hoopt dat de jongens er behalve een gratis telefoon ook een fijn bedragje aan hebben overgehouden. En dan iets meer dan Mike Tyson.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden