Aaf bestelde een 'selfieccino': haar eigen hoofd in cappuccino geprint

Het is eigenlijk alweer iets van 2017, of zelfs van 2016: dat je foto's van fotogeniek eten en drinken deelt op je sociale media.

We kunnen al bijna lacherig terugkijken op de tijden dat mensen met trots lieten zien dat ze een geprakte avocado op een geroosterde boterham zaten te eten. Of een koffie verkeerd dronken waarbij iemand met behendige bewegingen met een melkkannetje een dennenboompje in het melkschuim had getekend.

Foto's van avocadogerelateerde gerechten en dennenbomen in melkschuim: het kan niet meer. Het is tijd voor iets nieuws. Iets next levels, zoals de jonge mensen (zo noem ik dertigers) zeggen.

Daarom toog ik met het gezin naar Café Amada in Rotterdam. Dat café is net open, ik had erover gelezen. Je kon er door een printer een foto van je eigen hoofd in het melkschuim op je cappuccino laten zetten. Een goed gelijkend portret van jezelf op je koffie. Wie wil dat nou niet?

We gingen zitten en bestelden een selfieccino. Een beeldschone vrouw met een iPhone maakte foto's van ons. De iPhone sloot ze aan op een printer, daar zette ze een vers opgeschuimd kopje cappuccino in en na wat authentieke printergeluiden, gewoon de geluiden die je printer thuis ook maakt, waren wij daar. Perfect uitgevoerd in bruine lijnen op melkschuim.

Ik dacht stellig dat er cacao uit de printer kwam, maar dat was net iets te Sjakie en de Chocoladefabriek. Er kwam bruine eetbare inkt uit. Ook goed.

Het enige probleem is vervolgens: jezelf opdrinken. Of dat was nog niet het lastigste: moeilijker vond ik het om de gezichtjes van mijn eigen kinderen op te drinken. Liever had ik ze met een lepeltje uit mijn melkschuim geschept en ingelijst, zo schattig waren hun hoofden in mijn kopje.

Dus maakte ik maar veel foto's van hun portretten en dronk ze daarna op. Ze vonden het zelf trouwens leuk om in mij te verdwijnen. We bestelden nog maar wat portretten van onszelf in koffie. Het kost een euro meer, maar daarvoor heb je net zoveel plezier als wanneer je de hele portrettengalerij van een internationaal gerenommeerd museum afloopt.

En ik deelde het groepsportret van mijn vier kinderen en stiefkinderen op mijn eigen piepkleine sociale-media-outlet. Dat was natuurlijk precies de bedoeling van de printer met eetbare inkt die helemaal uit Singapore was ingevlogen en die nu als enige selfieccinoprinter van heel Europa in een Rotterdams café portretten in cappuccino stond te maken: dat er talloze kleine vierkante fotootjes van perfect gelijkende portretjes in melkschuim de wereld in gestuurd zouden worden.

Maar soms is het fijn om te doen wat precies de bedoeling is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden