AA-merk Romme

Is het te betreuren dat de schaatssport niet meer het domein is van stoere boerenzonen, die voor een appel en een ei hun rondjes draaien?...

Paul Brill

Dus gaat tegenwoordig in de 'bedrijfstak' langebaanschaatsen ruim 25 miljoen gulden aan sponsorgeld om, zien we menselijke reclamezuilen op het ijs en strijkt superster Gianni Romme een jaarsalaris van ver boven het miljoen op. Laten we daarbij voor ogen houden dat een Haagse postbode met het gooien van pijltjes ook zoveel geld verdient en dat voetballer David Beckham zo'n bedrag als maandsalaris nog aan de lage kant vindt.

De rol van het geld in de schaatssport was het onderwerp van de Zembla-documentaire De schaatsmiljoenen die gisteren werd uitgezonden. Iemand als Romme is niet alleen een groot kampioen, maar ook een 'AA-merk' zoals zijn zaakwaarnemer zegt, en dat brengt de nodige verplichtingen met zich mee. Sponsor SpaarSelect heeft zijn marketing-strategie voor een belangrijk deel afgestemd op Romme's naambekendheid. Bank DSB denkt met Ids Postma en Marianne Timmer eveneens kostbare publiciteit te verwerven.

Het is verbazingwekkend dat de sponsors bereid zijn zoveel geld te pompen in de schaatssport, maar je kunt het de schaatsers zelf moeilijk kwalijk nemen dat ze zich over die verbazing heen zetten en gebruik maken van de situatie. Een vermakelijk onderdeel van de Zembla-documentaire was een reconstructie van de slag die DSB en SpaarSelect hebben geleverd om de voltallige ploeg van coach Peter Mueller, die de twee partijen handig tegen elkaar uitspeelde.

De cruciale vraag is intussen of de schaatssport daadwerkelijk te lijden heeft onder de commercie. Er zijn nogal wat tekenen die daarop wijzen, maar in De Schaatsmiljoenen werd eigenlijk langs de vraag heengeschoven.

Misschien kan Studio Sport er nog eens op doorgaan. Of zijn we nu bij het verkeerde loket? We mogen hopen van niet. Het zou toch te mal zijn als Studio Sport, met zijn expertise en mankracht en met zijn honderden uren zendtijd, dieptereportages over de achterkant van de sport (dopinggebruik, spelershandel, wanbestuur) aan andere programma's overlaat.

Een aantal kranten, waaronder deze, heeft de afgelopen tijd al het nodige licht geworpen op de commerciële verwikkelingen in de schaatssport. De betreffende artikelen stonden in de sportrubriek.

En zo hoort het.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden