'A4-drama' nadert eindelijk zijn ontknoping

den haag Het smalle stukje asfalt van de A4 bij Leiderdorp, al jaren het verkeersknelpunt bij uitstek, wordt na 25 jaar discussie verbreed....

Het knelpunt bij Leiderdorp staat al jaren symbool voor ‘het stroperige, procedurele’ Nederland. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag is vrijwel overal drie rijstroken breed. Alleen bij Leiderdorp rijdt de automobilist in een fuik van twee asfaltbanen. Een flessenhals, heet dat in verkeersjargon, waar zeker tweemaal daags lange files ontstaan.

De Raad van State zegt nu dat de verbreding definitief doorgaat, na jarenlang juridisch gesteggel. In 2007 haalde dezelfde instantie een streep door de verbredingsplannen van de flessenhals. Toen kreeg Milieudefensie gelijk: wegens een rekenfout waren de gevolgen voor de luchtkwaliteit onvoldoende onderzocht.

Sindsdien wordt gesproken in de politiek over ‘het A4-drama’, dat symbool staat voor ‘de juridische rompslomp’. Files moeten worden bestreden, was het doel van het kabinet. Maar juist het knelpunt Leiderdorp dat op nummer 2 in de filetoptien staat, kon niet worden aangepakt.

‘Het was een dramatisch begin van mijn ministersschap’, zegt verkeersbewindsman Camiel Eurlings (CDA) over die beruchte uitspraak. Over de stemming in Nederland: ‘Het geloof was weg dat ooit de files in Nederland worden opgelost.’ Al een kwart eeuw werd er over die 6 kilometer bij Leiderdorp gesproken. ‘Waardoor onnodig lange files staan tussen het Noorden en het Zuiden.’

Eurlings tuigde een spoedwet op, waardoor dertig knelpunten in Nederland konden worden aangepakt. De wegen die daaronder vallen, kunnen sneller worden aangelegd, onder meer omdat er soepeler wordt omgesprongen met de ingewikkelde milieueffectrapportages (de dikke rapporten waarin vaak een rekenfoutjes sluipen).

De flessenhals bij Leiderdorp was het prominentste project dat daaronder viel. Milieudefensie ging direct in beroep bij de Raad van State. Deze actieclub ving dit keer bot. ‘Een overwinning’, aldus de demissionaire minister. ‘Met alle respect: Milieudefensie moet niet doen alsof elke meter asfalt direct een milieudelict is.’

Hij wijst op onderzoek van onder meer onderzoeksinstituut TNO, dat stelde dat auto’s die doorrijden 14 procent minder aan fijnstof uitstoten. ‘Laat de cijfers spreken. Luchtkwaliteit verslechtert juist door files.’

Eurlings, die binnenkort vertrekt uit Den Haag, ziet de verbreding van de flessenhals bij de A4 Leiderdorp als ‘kroon’ op zijn ministersschap. ‘Steeds heeft één organisatie zich fundamenteel tegen elke meter asfalt verzet.’ Deze uitspraak heeft volgens hem het tij gekeerd. ‘De spoedwet heeft de juridische toets doorstaan. Het is mijn vaste overtuiging dat over anderhalf jaar alle wegen zijn aangelegd.’ De meeste knelpunten die onder de spoedwet vallen, liggen op de A1, A2, A9 en A12.

Milieudefensie heeft laten weten geen stappen meer te ondernemen tegen de verbreding bij Leiderdorp. ‘Hoe meer asfalt, hoe meer mensen de auto pakken’, is hun boodschap. De transportwereld reageert enthousiast. Een meerderheid van de Kamer stond allang achter de verbreding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden