A15 wordt verlengd met tolbrug

Sinds 1958 wordt er gesproken van 'het grootste knelpunt van Oost-Nederland'. Nu wordt de A15 verlengd. De Betuwelijn kreeg op die plek een tunnel; voor de A15 is dat te duur.

DEN HAAG - Met een nieuwe, 15 kilometer lange tolweg met brug over het Pannerdensch kanaal wil het kabinet de A15 en de A12 verbinden en daarmee de doorstroming van het verkeer tussen de Rotterdamse haven en Duitsland flink verbeteren.


Het Rijk, stadsregio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland zijn het eens geworden over de financiering van het één miljard euro kostende project dat in 2018 klaar moet zijn.


Het Rijk neemt 385 miljoen euro voor zijn rekening, de provincie Gelderland 372,5 miljoen. De rest moet worden betaald door tolheffing. De precieze hoogte ervan moet nog worden bestudeerd. 'Dat luistert nauw, het bedrag moet niet zo hoog zijn dat mensen het traject mijden', zegt minister Schultz (Infrastructuur). 'Voor personenverkeer zal het tussen de 1 en 2 euro liggen, voor vrachtverkeer rond de 7 euro.'


Over verlenging van de A15 wordt al sinds 1958 gesproken. De huidige weg houdt op in een weiland, de weggebruiker kan dan de ene kant op naar Arnhem of de andere kant naar Nijmegen. Wie verder wil naar Duitsland, moet een flinke lus maken. Schultz spreekt van 'het grootste en ingewikkeldste knelpunt van Oost-Nederland'.


De keuze voor een brug over het Pannerdensch Kanaal is omstreden. De Betuwelijn loopt op dezelfde plek via een tunnel onder het kanaal door. Die duurdere keuze is destijds gemaakt omdat een brug het landschap te veel zou ontsieren. Nu zou er alsnog een brug pal naast de tunnel worden gelegd.


Milieudefensie stelt dat een brug mogelijk in strijd is met wetgeving over natuurbescherming en beraadt zich op acties. Maar volgens Schultz is een tunnel ditmaal geen optie omdat die variant 400 miljoen euro duurder uitvalt. 'De tijd dat de Betuweroute onder de grond ging, had gewoon een ander economisch kader. We voldoen aan alle regels. We hebben geen geld meer voor bovenwettelijke eisen.'


Schultz: 'Een mooie brug is ook een toevoeging aan het Hollandse landschap. Het is ook veiliger dan een tunnel. Mijn hart gaat altijd sneller kloppen van een mooie brug.'


'Gelderland heeft lang gevochten voor de doortrekking van de A15. De economie en de bereikbaarheid van de regio krijgen hiermee een enorme impuls', aldus verantwoordelijk gedeputeerde Conny Bieze. Doortrekken van de snelweg was ook onderdeel van het akkoord dat de nieuwe Gelderse coalitie van VVD, PvdA, CDA en D66 eerder dit jaar sloot.


Bij de Gelderse Kamer van Koophandel, die jaren terug al waarschuwde voor een verkeersinfarct bij gebrek aan nieuwe wegen, gaat de vlag uit, zegt voorzitter Gert-Jan Oplaat. Er is nu financiële dekking voor de half verdiepte aanleg vanaf het knooppunt Ressen tot aan de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Ook is er extra geld voor inpassing ter hoogte van Groessen en Boerenhoek. Na de zomer komt de Trajectnota voor de nieuwe verbinding ter inzage. De minister hakt begin 2012 de knoop door. Inzet is de bouw in 2015 te laten beginnen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden