A15-tracé kost 1 miljard

ARNHEM Van de drie routes die zijn onderzocht voor de doortrekking van de A15 is het tracé van knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar verreweg het goedkoopste....

Dit zegt voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio na een gesprek met demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer, die hem heeft bezworen dat de A15 wat hem betreft niet wordt geschrapt bij bezuinigingen. De weg stond wel in de voorstellen van de ambtelijke commissies.

De rijksweg gaat ongeveer een miljard kosten. Dat is een bedrag waarmee steeds rekening is gehouden, aldus Modder. Alleen is er geen geld voor een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. ‘Eurlings, maar ook voorganger Carla Peijs, is daarover altijd helder geweest: als de regio een tunnel wil, moet zij dat zelf betalen.’

Een tunnel kost 400 miljoen euro. Een bedrag dat de Provincie noch de Stadsregio bereid is te betalen, dus wordt er volgens Modder gekeken naar een brug – ook al bestaat daartegen bij veel bestuurders en politici grote weerstand omdat er al een tunnel ligt voor de Betuwelijn.

De drie overheden hebben 750 miljoen gereserveerd voor de weg en de rest zal door tolheffing moeten worden opgehoest. Hoewel rekeningrijden door Eurlings uit de plannen van dit kabinet is geschrapt, maakt de wet dit nog mogelijk, aldus Modder.

Verkeersinfarct
Al vanaf 1962 wordt er gesproken over de A15. Sinds 2000 ligt er een afspraak van de lokale besturen met de toenmalige minister Peijs om de snelweg samen te bekostigen, teneinde het verkeersinfarct in de regio op te lossen. De voorkeursweg loopt tussen Ressen en Zevenaar en schampt het dorp Groessen. De bewoners van dit dorp zijn daar niet blij mee en hebben een andere route laten berekenen met een tunnel onder een natuurgebied. Dat alternatief kost 2 miljard en is dus dubbel zo duur. Ook de andere keuzen (geen A15 maar een opwaardering van bestaande wegen, een aansluiting op de A15 bij Zevenaar) pakten duurder uit.

Er zit één addertje onder het gras, meldt Modder. Sinds Rijkswaterstaat een agentschap is, wordt er standaard op hun werk 20 procent gerekend voor overheadkosten. Deze BLD (baten-lastendienst) wordt 200 miljoen, waardoor de weg 1,2 miljard zou gaan kosten.

Modder vindt dit gekkenwerk. ‘Ik heb tegen de delegatie gezegd: daar kom je nu mee. We hebben hier nog nooit van gehoord.’ Volgens zijn gesprekspartners is het een vanzelfsprekend kengetal. Maar wat hem en de gedeputeerde betreft is het laatste woord daarover nog niet gezegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden