À l'Origine, Midnight in Paris, Dawn of the Dead, The Devil's Backbone

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

François Cluzet in À l'Origine van Xavier Giannoli Beeld Europa Corp.

À l'Origine (Richard Donner, 1998 / Andrei Konchalovsky, 1989)
NPO 2, 23.10-01.15 uur.

Hoe ziet de handtekening van een projectmanager eruit? Paul probeert en probeert, tot hij de handtekening van zijn alter ego Philippe Miller onder de knie heeft. Hij zit in een tamelijk overtuigend kantoor dat in één dag tijd door zijn kersverse werknemers bij elkaar is gesprokkeld. Nu nog een voorschot lospeuteren bij de lokale bank, zodat de eerste lonen uitbetaald kunnen worden, en Pauls luchtkasteel is compleet.

Aan het begin van het op feiten gebaseerde À l'origine beperkt beroepszwendelaar Paul zich tot overzichtelijke helingklusjes. Het wordt andere kost wanneer hij zich in een dor stadje uitgeeft als vertegenwoordiger van CGI; het bouwbedrijf schakelde ooit de bevolking in voor de aanleg van een nabij gelegen snelweg, maar legde de werkzaamheden abrupt stil. Sinds het vertrek van CGI verkeert het stadje in een algehele depressie, dus happen de bewoners maar wat graag toe wanneer Paul zich als CGI-manager voordoet. Het bouwterrein gaat weer open, het moreel van de bevolking gaat omhoog. Als toeschouwer schiet je daarbij alle kanten op. Geraffineerd én verschrikkelijk, hoe Paul de boel bedriegt; tragisch dat de burgemeester - een mooie rol van Emmanuelle Devos - en hij verliefd op elkaar worden. En knap hoe regisseur Xavier Giannoli je voortdurend met Paul laat meezwenken. Wat gaat er in hem om? Waarom wordt die snelweg voor hem zo belangrijk? Ook op zulke vragen drijft de sterke spanning van À l'origine, terwijl hoofdrolspeler François Cluzet je met zijn ingetogen spel voortdurend tot nieuwsgierigheid verleidt.

Midnight in Paris (Woody Allen, 2011)
Canvas, 20.40-22.10 uur.

Bij Woody Allen is de liefde vrijwel altijd een substituut voor de angsten en zwakheden van zijn personages. Dat geldt zeker voor de Amerikaanse scenarioschrijver Gil (Owen Wilson), die als toerist Parijs aandoet: zijn geïdealiseerde Parijs moet het antwoord bieden op zijn levensvragen, zijn angst voor de dood op afstand houden en hem ook nog op het juiste liefdespad sturen. Het is niet eens de hedendaagse Franse hoofdstad, maar vooral het opwindende Parijs uit de jaren twintig waarvan Gil droomt. Op magische wijze belandt hij daar ook nog, midden tussen de culturele jetset van dat moment. Midnight in Paris is vooral een charmant, romantisch feestje; een ode aan een stad, en aan het leven, hoe lastig dat soms ook is.

Dawn of the Dead
Veronica, 22.55-00.50 uur.

Het is Halloween en dus pakt Veronica uit met een vier films tellende horrormarathon. Eerst worden de zombies van stal gehaald. In Dawn of the Dead slaan ze gemeen en bloederig toe, en zetten er bovendien flink de pas in zodra ze mensenvlees ruiken. Heel anders dus dan de schuifelaars uit George Romero's oorspronkelijke Dawn of the Dead (1979), maar in de handen van Zack Snyder (300, Watchmen) werkt dat rennende-lijkenconcept uitstekend. De scène waarin verpleegster Ana (Sarah Polley) midden in de zombie-apocalyps wakker wordt, is een meesterstuk op zich.

The Devil's Backbone (Guillermo del Toro, 2001)
BBC 2, 02.30-04.10 uur.

In het laatste jaar van de Spaanse Burgeroorlog belandt het jongetje Carlos in een weeshuis waar het behoorlijk spookt. Het begin van een even triest als spannend en politiek gekleurd griezelverhaal, waarmee de toen nog niet zo bekende Del Toro (Hellboy, Pacific Rim) zijn naar eigen zeggen meest persoonlijke film afleverde. Vormt een stemmig tweeluik met Del Toro's meesterwerk Pan's Labyrinth (2006).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden