A 73

NA EEN VIJF uur durend debat heeft de Kamer met de kleinst mogelijke meerderheid gekozen voor het oostelijke tracé van de A 73....

PvdA en D66 hebben de laatste weken immers alles in het werk gesteld om juist het westelijke tracé erdoor te krijgen. Daarbij speelden naast inhoudelijke overwegingen ook de aanstaande statenverkiezingen een belangrijke rol. Na het kabinetsbesluit over Schiphol, en met het lastige dossier-Betuwelijn nog in het verschiet, was de A 73 voor beide partijen een mooie gelegenheid hun milieugezicht wat op te poetsen.

Dat leek deze week nog te lukken ook. Het kabinet, dat aanvankelijk nog op het oostelijke traceéleek af te stevenen, koos onverwacht toch voor de westelijke variant. En honoreerde daarmee het argument dat door Wallage, Wolffensperger (en de milieubeweging) steeds centraal is gesteld: via een weg op de westoever van de Maas kunnen twee belangrijke natuurgebieden worden gespaard.

Het is jammer dat de kamermeerderheid zich daarbij niet heeft aangesloten. Toch kan het geen kwaad de mogelijke milieuschade van het kamerbesluit enigszins te relativeren. Zeker, de ecologische voordelen van het westelijke tracé zijn op het eerste gezicht niet gering, maar toch kleven er ook nadelen aan.

Niet alleen omdat het oostelijke tracé verkeerstechnisch en economisch beter aansluit op de behoeften van de regio. Maar vooral ook omdat een autosnelweg op de westoever van de Maas nieuwe, tot nog toe relatief maagdelijke, gebieden voor (toekomstige) woningbouw en industriële activiteiten ontsluit.

Bovendien kon het kabinet gisteren niet overtuigend duidelijk te maken dat er op den duur op de oostoever niet alsnog behoefte aan een autosnelweg zal ontstaan. Vooral voor het GPV was dat een belangrijke reden om toch maar aan de oostoever vast te houden.

Nu de Kamer heeft gesproken, ligt het voor de hand dat het kabinet dat besluit respecteert. Wel mag daarbij een uiterste inspanning worden gevraagd om de bedreigde natuurgebieden alsnog te ontzien. Dat zal overigens niet eenvoudig zijn, want de oostvariant is al een slordige 270 miljoen duurder dan het tracé op de westoever.

Het kabinet ontkende gisteren in alle toonaarden dat de Betuwelijn bij de besluitvorming over de A 73 een rol heeft gespeeld, maar erg geloofwaardig is dat niet. Een keuze voor het west-tracé van de A 73 had D66 bij de besluitvorming over de Betuwelijn immers wat milder kunnen stemmen. Nu de kamermeerderheid een andere keuze heeft gemaakt, ligt het daarentegen voor hand dat de Democraten straks hardnekkig vasthouden aan de hoge eisen die zij steeds aan de Betuwelijn hebben gesteld.

En dat is een probleem, omdat de minister-president al eens heeft gezegd voor die knelpunten hooguit vijfhonderd miljoen over te hebben. Terwijl de VVD zich op het standpunt stelt dat elke cent extra voor de Betuweroute er een te veel zou zijn. Zo bezien kan het kamerbesluit over de A 73 voor het kabinet en de coalitie over een paar weken nog vervelende gevolgen krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.