Cruiseclichés ontkracht

Van romantiek à la de tv-serie The Love Boat bespeur- de fotograaf Nick Hannes vrijwel niets op de Musica. Er bleken wel meer clichés over cruises niet te kloppen.
 
Nee, niet alle culturele barrières smelten weg aan boord van The Love Boat, zo snel gaat het niet onder invloed van zon, zee en zwieren op de dansvloer. De twee heren gehuld in dishdasha op de foto rechts zijn in werkelijkheid twee Spanjaarden, de twee dames hun vaste partners. Ze hulden zich in de Arabische gewaden omdat The White Party op de agenda stond, ze hadden hun slag geslagen in een kledingwinkel tijdens een oponthoud in Muscat, Oman.
 
De Belgische fotograaf Nick Hannes was er ook helemaal niet op uit om de vooroordelen van een cruise eens lekker dik aan te zetten, toen hij vorige maand in Abu Dhabi aan boord stapte van de MSC Musica 16dekken, plek voor 2.550 passagiers voor een vaartocht van een week langs enkele Golfstaten. Dat veel clichés niet kloppen, ontdekte hij al op een eerdere cruise, op de Middellandse Zee. Elitair is het niet meer sinds het aanbod is gestegen en de prijzen zijn gezakt. Zo hoog ligt de gemiddelde leeftijd ook niet langer, er zitten gezinnen aan boord al kwam hij, toegegeven, deze keer aan dek wel veel overwegend ruimer vel tegen. Het moet, vermoedt hij, de maand geweest zijn, buiten het hoogseizoen.
 
Van de broeierige romantiek in de tv-serie met kapitein Merrill Stubing heeft hij maar weinig bespeurd. Niks, welbeschouwd. Hannes zag vooral een wereldje dat veel overeenkomsten vertoont met een gated community. Hier, achter de reling in plaats van het hekwerk, wanen de passagiers zich veilig in een verder turbulente buitenwereld.
 
Wat wel klopte: het aanhoudende offensief tegen leegte en verveling. Minibowling, midgetgolf, lessen chachacha, wals en tango, fitness met aerobics, zumba en aquagym, een dj bij het zwembad als de zon zakt, quizzen, galadiners, flower powerparty's, seaparty's, acrobaten en een Frank Sinatra-imitator in het theater.
 
Wie toch liever een dag bakt in een ligstoel, moet rekening houden met een onderbreking door een safety drill; bij onverhoopt onheil moet je weten naar welke reddingsboot je je moet spoeden. Dat voor instructies de theaterzaal is gereserveerd, betekent niet dat hier een toneelstukje wordt opgevoerd. Sinds het kapseizen van de Costa Concordia, vier jaar geleden voor de kust van het Isola del Giglio, is dit meer dan ooit een serieus te nemen oefening.
 
De reis vanuit Abu Dhabi maakte deel uit van een groot project waaraan Hannes werkt: het vastleggen van een artificiële wereld van vermaak. Zo'n schip is toch vooral een drijvend pretpark. Heeft hij het zelf naar zijn zin gehad, in die week op de Musica? Fotografisch vond hij het interessant. Maar hij is, eerlijk gezegd, meer van de bergen.
 
En passant bleek nog een cliché niet op te gaan: in de week van de cruise regende het drie dagen.
 
Rob Gollin

 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes
 Beeld Nick Hannes
Beeld Nick Hannes

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden