Chinezen investeren duizenden yuans in vliegdromen

De redactie wordt dagelijks overspoeld door een vloed aan nieuwsbeelden. Fotoredacteur Frank Schallmaier ordent, rangschikt en benoemt. Deze week: Chinezen investeren duizenden yuans in hun vliegdromen.<br /><br />Wie zegt dat Chinezen niet kunnen dromen? Dat ze gedrilde menselijke automaten zijn waaraan geen enkele vorm van individualisme te ontdekken valt? Natuurlijk lopen er in in dit grote land ook onnoemelijk veel romantici rond. Eenlingen die nu eenmaal geen genoegen kunnen nemen met de dagelijkse praktijk. Dat wordt iedere dag wel bewezen. En zoals dromers vaker doen, kijken ook sommige Chinezen verlangend naar het luchtruim. Want zelf vliegen, als een vogel tussen de wolken, is de ultieme bevrijdende sensatie.<br /><br />Hierboven: Het toestel van Luo Jinsha, hier in de buitenwijken van Shanghai, is snel en wendbaar op de grond, maar kwam bij een tweede test niet omhoog. Kosten: 40.000 yuan. Beeld reuters
De redactie wordt dagelijks overspoeld door een vloed aan nieuwsbeelden. Fotoredacteur Frank Schallmaier ordent, rangschikt en benoemt. Deze week: Chinezen investeren duizenden yuans in hun vliegdromen.

Wie zegt dat Chinezen niet kunnen dromen? Dat ze gedrilde menselijke automaten zijn waaraan geen enkele vorm van individualisme te ontdekken valt? Natuurlijk lopen er in in dit grote land ook onnoemelijk veel romantici rond. Eenlingen die nu eenmaal geen genoegen kunnen nemen met de dagelijkse praktijk. Dat wordt iedere dag wel bewezen. En zoals dromers vaker doen, kijken ook sommige Chinezen verlangend naar het luchtruim. Want zelf vliegen, als een vogel tussen de wolken, is de ultieme bevrijdende sensatie.

Hierboven: Het toestel van Luo Jinsha, hier in de buitenwijken van Shanghai, is snel en wendbaar op de grond, maar kwam bij een tweede test niet omhoog. Kosten: 40.000 yuan.
Beeld reuters
Velen in het hele land sleutelen enthousiast om die ambitieuze droom waar te maken. Heuse passagiersvliegtuigen, helikopters, autogiro's, ultralights en hanggliders worden in elkaar geknutseld in schuren, werkplaatsen, op velden en binnenplaatsen . Een enkele durfal bindt zelfs een tros weerballonnen aan een tuinstoel om met de voeten van de grond te komen.<br /><br />'Voortstuwing wordt nog het grootste probleem', mijmert de 52-jarige fabrieksarbeider Wang Qisheng die in een verlaten loods buiten Peking net is begonnen aan de bouw van een ultralight vliegtuigje. 'Automotoren zijn al gauw te zwaar en motorfietsen leveren niet genoeg power. Ik begrijp dat ze in het oude Oostblok nogal succes hadden met Trabant-motoren. Maar ja, die bestaan allang niet meer.'<br /><br />Hierboven: Qingping, Chongqing, 2013. Wen Jiaquan, mecanicien, gebruikte voor deze helikopter voornamelijk onderdelen van motorfietsen en een automotor. Kosten: 10.000 yuan.<br /><br /> Beeld reuters
Velen in het hele land sleutelen enthousiast om die ambitieuze droom waar te maken. Heuse passagiersvliegtuigen, helikopters, autogiro's, ultralights en hanggliders worden in elkaar geknutseld in schuren, werkplaatsen, op velden en binnenplaatsen . Een enkele durfal bindt zelfs een tros weerballonnen aan een tuinstoel om met de voeten van de grond te komen.

'Voortstuwing wordt nog het grootste probleem', mijmert de 52-jarige fabrieksarbeider Wang Qisheng die in een verlaten loods buiten Peking net is begonnen aan de bouw van een ultralight vliegtuigje. 'Automotoren zijn al gauw te zwaar en motorfietsen leveren niet genoeg power. Ik begrijp dat ze in het oude Oostblok nogal succes hadden met Trabant-motoren. Maar ja, die bestaan allang niet meer.'

Hierboven: Qingping, Chongqing, 2013. Wen Jiaquan, mecanicien, gebruikte voor deze helikopter voornamelijk onderdelen van motorfietsen en een automotor. Kosten: 10.000 yuan.

Beeld reuters
<br />Wang zegt al sinds de kleuterschool van zijn eigen vliegtuig te dromen. Maar dat die dromen ook werkelijkheid zouden kunnen worden, besefte hij pas een paar jaar geleden, toen hij een hobby-vliegveldje ontdekte in de omgeving van Peking. Daar bromden de ultralights als bijen in het rond. 'Die waren helaas allemaal geïmporteerd en onbetaalbaar', zegt hij.<br /><br />Na diepgravend internetonderzoek denkt Wang in staat te zijn om zijn ideaal helemaal zelf in elkaar te zetten. 'Ik onderschat het echt niet. Alles moet aan de hoogste eisen voldoen anders is het levensgevaarlijk.'<br /><br />De elektricien hoopt zijn bouwsel volgend jaar af te hebben. (1000 yuan is ongeveer 120 euro) Tekst door Anne Meijdam.<br /><br />Hierboven: Shenyang, Liaoning, 2013. De 65-jarige Ding Shilu bouwde zijn toestel van motorfietsen en elektrische fietsen. Na drie geslaagde testvluchten mislukte de vierde. Kosten: 2000 yuan.<br /><br /><br /><br /> Beeld reuters

Wang zegt al sinds de kleuterschool van zijn eigen vliegtuig te dromen. Maar dat die dromen ook werkelijkheid zouden kunnen worden, besefte hij pas een paar jaar geleden, toen hij een hobby-vliegveldje ontdekte in de omgeving van Peking. Daar bromden de ultralights als bijen in het rond. 'Die waren helaas allemaal geïmporteerd en onbetaalbaar', zegt hij.

Na diepgravend internetonderzoek denkt Wang in staat te zijn om zijn ideaal helemaal zelf in elkaar te zetten. 'Ik onderschat het echt niet. Alles moet aan de hoogste eisen voldoen anders is het levensgevaarlijk.'

De elektricien hoopt zijn bouwsel volgend jaar af te hebben. (1000 yuan is ongeveer 120 euro) Tekst door Anne Meijdam.

Hierboven: Shenyang, Liaoning, 2013. De 65-jarige Ding Shilu bouwde zijn toestel van motorfietsen en elektrische fietsen. Na drie geslaagde testvluchten mislukte de vierde. Kosten: 2000 yuan.



Beeld reuters
10.000 yuan<br /><br />Jiuxian, Henan, 2009. Wu Zhongyuan werkte twee maanden aan een helikopter, maar hij ging niet de lucht in. De autoriteiten stelden een vliegverbod in.<br /><br /> Beeld reuters
10.000 yuan

Jiuxian, Henan, 2009. Wu Zhongyuan werkte twee maanden aan een helikopter, maar hij ging niet de lucht in. De autoriteiten stelden een vliegverbod in.

Beeld reuters
2000 yuan<br /><br />Jinan, Shandong, 2014. Zhang Xuelin, boer, bouwde deze helikopterachtige om een motorfiets. Hij werkte er 11 maanden aan en raakte bij de eerste testvlucht te water.<br /><br /> Beeld reuters
2000 yuan

Jinan, Shandong, 2014. Zhang Xuelin, boer, bouwde deze helikopterachtige om een motorfiets. Hij werkte er 11 maanden aan en raakte bij de eerste testvlucht te water.

Beeld reuters
40.000 yuan<br /><br />Shenyang, Liaonin, 2012. De hele familie van boer Li Jingchun hielp twee jaar lang mee met de bouw van het 5 meter lange vliegtuig boven op zijn huis. Beeld reuters
40.000 yuan

Shenyang, Liaonin, 2012. De hele familie van boer Li Jingchun hielp twee jaar lang mee met de bouw van het 5 meter lange vliegtuig boven op zijn huis.
Beeld reuters
2600 yuan<br /><br />Shenyang, Liaonin 2011. Automonteur Ding Shilhu test op een bevroren ijsvlakte zijn vliegtuig (130 kilo) dat is gemaakt van gerecyclede materialen.<br /><br /> Beeld reuters
2600 yuan

Shenyang, Liaonin 2011. Automonteur Ding Shilhu test op een bevroren ijsvlakte zijn vliegtuig (130 kilo) dat is gemaakt van gerecyclede materialen.

Beeld reuters
25.000 yuan<br /><br />Shenyang, Liaoning, 2010. De helikopter van Gao Hanjie is 6 meter lang en weegt 350 kilo. De grafisch ontwerper had nog niet met zijn toestel gevlogen.<br /><br /> Beeld reuters
25.000 yuan

Shenyang, Liaoning, 2010. De helikopter van Gao Hanjie is 6 meter lang en weegt 350 kilo. De grafisch ontwerper had nog niet met zijn toestel gevlogen.

Beeld reuters
10.000 yuan<br /><br />Shenyang, Liaoning, 2010. De helikopter van Gao Hanjie is 6 meter lang en weegt 350 kilo. De grafisch ontwerper had nog niet met zijn toestel gevlogen.<br /><br /> Beeld getty
10.000 yuan

Shenyang, Liaoning, 2010. De helikopter van Gao Hanjie is 6 meter lang en weegt 350 kilo. De grafisch ontwerper had nog niet met zijn toestel gevlogen.

Beeld getty
38.000 yuan<br /><br />Jinan, Shandong, 2014. Zhang Xuelin, boer, bouwde deze helikopterachtige om een motorfiets. Hij werkte er 11 maanden aan en raakte bij de eerste testvlucht te water.<br /><br /> Beeld reuters
38.000 yuan

Jinan, Shandong, 2014. Zhang Xuelin, boer, bouwde deze helikopterachtige om een motorfiets. Hij werkte er 11 maanden aan en raakte bij de eerste testvlucht te water.

Beeld reuters

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden