80 mille voor oppoetsen imago van corporaties

Bijgestaan door een reputatieadviesbureau probeert de vereniging van woningcorporaties het belabberde imago van de verhuurders te verbeteren. Begin deze maand publiceerde De Reputatiegroep uit Utrecht het rapport Samen werken aan maatschappelijk vertrouwen, dat in handen is van de Volkskrant.

Archieffoto Beeld anp

Het adviesbureau schreef het 113 pagina's tellende document in opdracht van Aedes, de vereniging van woningcorporaties. 'Het is het resultaat van een jaar lang gesprekken voeren binnen de sector, en met belanghebbende buitenstaanders. De Reputatiegroep heeft dat proces slechts ondersteund', zegt een woordvoerder van Aedes. Het opstellen van het rapport heeft volgens hem 80 duizend euro gekost. 'Het is geen dure imagocampagne, we willen alleen beter laten zien wat corporaties doen in de praktijk.'

'De reputatie van de corporatiesector is jarenlang verwaarloosd en inmiddels urgent', zo begint het stuk. En iets verderop: 'Dit slechte beeld werkt negatief door in de politieke besluitvorming en de belangenbehartiging van Aedes.'

Daarom hebben de corporaties samen met de Reputatiegroep een 'profileringsspoor' ontwikkeld dat 'de meerwaarde van de sector moet benadrukken'. Een groep aansprekende personen gaat uitleggen welke goede dingen corporaties doen. Die 'boegbeelden' krijgen mediatrainingen, staat in het plan.

Daarnaast moet er ook een 'verbeterspoor' komen om 'bestaande issues binnen de sector aan te pakken'. Dat gaat vooral om de vele incidenten die de corporaties het afgelopen decennium veroorzaakten. Of het nou om torenhoge salarissen van corporatiebestuurders, fraudezaken en totaal uit de hand gelopen vastgoedprojecten gaat. 'Dat willen we onder andere doen door toezicht te verbeteren en scherper te zijn op te hoge beloningen', zegt de Aedes-woordvoerder.

Het plan is mede-opgesteld op basis van gesprekken met zogenoemde 'stakeholders'. Een van hen is directeur Ronald Paping van huurdersorganisatie De Woonbond. Hij vindt 80 duizend euro veel geld, helemaal gezien het eindresultaat. 'Dat rapport is veel verpakking en weinig inhoud. Het aanpakken van incidenten klinkt mooi, maar ik zie heel weinig concrete voorstellen.'

Relatie met huurders
Het valt Paping bovendien op dat er in het verhaal weinig wordt gesproken over de relatie met huurders. 'Dat zijn er toch 6 miljoen, als die echt enthousiast zouden zijn over hun corporaties, dan zouden de verhuurders er ook een stuk beter opstaan.'

'Ik vind het goed dat de corporaties kritisch kijken naar het beeld dat de buitenwereld van hen heeft', zegt Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66). 'Ik heb de afgelopen jaren veel corporatiedirecteuren ontmoet en ik zag weinig zelfreflectie.' Maar ook Verhoeven vindt de nadruk te zeer op imago liggen en erg weinig op het aanpakken van de oorzaken van de incidenten.

Hij wijst op een passage met het advies het 'publiekelijke verzet tegen de nieuwe salarisnormen te staken'. Verhoeven: 'Zij mogen zich dus wel verzetten, maar niet publiekelijk. Want dat is schadelijk voor het imago. Ik denk dat zij vooral moeten werken aan een aanzienlijk soberder corporatiesysteem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden