60 seconden naast de 6-serie

Bezoekers van de showroom van BMW lopen aan tegen de kunstfilmpjes van The One Minutes. Hoe vallen de video's bij de klanten van de autobouwer uit Beieren?

De videozuil met filmpjes uit de tentoonstelling The One MinutesBorn Electric had aanvankelijk een prominente plek in de showroom van BMW in Amsterdam, vlak achter de ingang. Wie de daarbij behorende koptelefoon opzette, kon horen wat er werd gezongen bij de vrolijke stop-motion animatie met de titel DeFilé:


Rije langs de snelweg, rije wat je kan


Kijk je in je spiegel, en wat zie je dan


O jee o jee o jee, daar komt een BMW


Een wonder van techniek en niet te duur


O jee o jee o jee, daar komt een BMW


Met altijd een proleet achter 't stuur


Dave da Silva, sales manager van BMW Amsterdam: 'Die zuil staat nu dus iets meer op de achtergrond. Ik vond het geen goede binnenkomer voor onze klanten.'


De videotentoonstelling Born Electric is het eerste zichtbare resultaat van de samenwerking tussen BMW, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en The One Minutes Foundation. Die stichting beheert een unieke collectie eenminutenfilms: tienduizenden werken van precies 60 seconden, gemaakt door binnen- en buitenlandse kunstenaars.


Met steun van BMW Group Nederland werd de collectie onlangs duurzaam gearchiveerd en opgeslagen bij Beeld en Geluid. Voor de tentoonstelling bij de Nederlandse dealer kregen de curatoren van de tentoonstelling de vrije hand, geheel in lijn met het sponsorbeleid van BMW.


Op zaterdagmiddag is het in de immense showroom in Amsterdam nog even zoeken naar klanten die weten dat er op zeven witte zuilen met aan weerszijden beeldschermen kunst is te zien. En als ze het weten, zeggen ze: 'Nee hoor, niks voor mij.'


Tussen de rode BMW 640 d (prijs 134.667 euro) en de zwarte M6 (162.900 euro) is net de video In this world van de Georgische kunstenaar David Djindjikhachvili te zien. Zestig seconden kijk je naar een kleurrijke vuilnisbelt op de Salomonseilanden, waar de lokale bevolking zoekt naar nog bruikbaar afval. Daarna volgen zwart-witbeelden die Ed van der Elsken in 1959 maakte in Sierra Leone, en het autokerkhof dat de Nederlandse kunstenaar Aernout Mik filmde op de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten.


Marc Seesing, zelfstandig bedrijfsadviseur, is meegekomen met zijn vrouw. Die mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. Zelf rijdt hij een 330 D Touring uit 2007. De videozuil had hij over het hoofd gezien, maar nu hij er op wordt gewezen, zegt hij: 'Leuk. Mooi gemaakt. Eerlijk gezegd wist ik niet dat er zoiets als videokunst bestond. Ik weet dat BMW auto's door kunstenaars heeft laten beschilderen, maar niet dat ze kunst sponsoren. Positief dat ze dit doen.'


Peter Haug is directeur marketing van BMW Group Nederland. Hij beaamt: hoewel het moederbedrijf veertig jaar ervaring heeft met het sponsoren van kunst - onder andere BMW Guggenheim Lab, Art Basel, Frieze Art Fair, BMW China Culture Nights, Filmfestival Berlijn, Bolshoi Theater - is het aangaan van 'partnerships' met de culturele sector voor BMW Nederland een betrekkelijk nieuwe activiteit. 'Naast Beeld en Geluid sponsoren we vooralsnog alleen de kunst- en antiekbeurs TEFAF. Het is de bedoeling dat die lijst langer wordt, we zijn momenteel aan het scouten. Dit voorjaar hebben we gekeken naar het Stedelijk Museum, de Hermitage en het Concertgebouw - de usual suspects. Film vinden we ook prachtig. Documentairefestival IDFA, filmmuseum EYE of het International Film Festival Rotterdam zouden goed bij ons passen.'


Wat een groot merk als BMW verbindt met een klein cultureel fenomeen als The One Minutes? 'Vooropgesteld: we zijn partner van Beeld en Geluid, niet van The One Minutes. Maar als innovatief bedrijf herkennen we ons in een opkomende kunstvorm als videokunst.'


In contact komen met nieuwe doelgroepen: dat is wat cultuursponsoring moet opleveren. Eind volgend jaar introduceert het automerk BMW i, een serie elektrische en plug-in hybride auto's. Haug: 'Wij denken dat de mensen die interesse hebben voor kunst, ook nadenken over nieuwe vormen van mobiliteit en duurzaamheid. Het is nu nog niet vanzelfsprekend dat die bij een BMW-dealer terechtkomen. Ik hoop dat mensen naar aanleiding van deze tentoonstelling zeggen: ik heb een kant van BMW gezien die ik nog niet kende. En dat ze het doorvertellen.'


In de showroom in Amsterdam staan twee mannen en een vrouw te kijken naar The Walking Pigeon van kunstenaar Guido van der Werve. Prachtig filmpje, de favoriet van Jan-Christaan Koenders, algemeen directeur van BMW Group Nederland en kunstliefhebber. We zien Van der Werve met een zelfgebouwde houten constructie op zijn rug in ongemakkelijke pas door een bos lopen - omdat-ie wilde weten hoe het zou zijn om de motoriek te hebben van een duif.


'Het doet me denken aan een revalidatiecentrum,' zegt de vrouw. 'Ik word er eerlijk gezegd een beetje treurig van.'


De tentoonstelling The One Minutes Born electric is samengesteld door One Minutes-gastcurator Cinema Zuid. Voor BMW werden 49 filmpjes geselecteerd, inclusief nieuw werk van bekende kunstenaars als Aernout Mik.


Binnenkort wordt een zesdelig programma ('Modern Times') uitgebracht en vertoond in musea als EYE Amsterdam, het Bonnefantenmuseum in Maastricht en De Pont in Tilburg.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden