6 redenen om eropuit te gaan

De favorieten en de aanraders van de redactie: Julianne Moore in haar Oscarwinnende rol bijvoorbeeld. Of een New Yorkse fotograaf in Parijs.

Julianne Moore in Still Alice. Beeld -

Film

Woorden verdwijnen het eerst, dan recente herinneringen. Haar precisie, haar scherpte, alle eigenschappen waarmee de 50-jarige Alice (Julianne Moore) haar succesvolle leven kon opbouwen, worden door de ziekte van Alzheimer genadeloos aangetast. Regisseurs Richard Glatzer (hij overleed dinsdag aan de spierziekte ALS) en Wash Westmoreland tonen in Still Alice op heldere, terughoudende wijze hoe Alice zich staande probeert te houden terwijl haar identiteit langzaam wordt ondergraven. Julianne Moore werd terecht bekroond met een Oscar voor haar subtiele, aangrijpende acteerwerk.

Fotografie

Een foto staat nooit op zichzelf. Dat lijkt de belangrijkste 'boodschap' op de overzichtstentoonstelling van de New Yorkse Fotograaf Taryn Simon (1975) in Jeu de Paume in Parijs. Simons projecten, zoals The Innocents (2002) en The American Index of the Hidden and Unfamiliar (2007), gaan over abstracte zaken als staatsveiligheid, grensbewaking, het individu versus de overheid. Haar afstandelijke, objectieve foto's hebben altijd een tekst en een uitgekiende vormgeving nodig om begrijpelijk te zijn.

Taryn Simone - Vues arrière, nébuleuse stellaire et le bureau de la propagande extérieure T/m 17 mei in Jeu de Paume, Parijs

Muziek

Rond de 30 zijn de musici van het Nederlandse Van Baerle Trio en hun toekomst oogt almaar veelbelovender. Frappant is het milde timbre van Maria Milstein (viool) en Gideon den Herder (cello). De piano van Hannes Minnaar voegt zich wonderwel. Ze spelen een aantrekkelijk programma, met een heldere Haydn en vurige Mendelssohn.

Van Baerle trio Eindhoven, Muziekgebouw Frits Philips, 15 maart; Bergen, Ruïnekerk, 22 maart

Theater

Drie gamedesigners dromen en filosoferen zich een eind de toekomst in. In deze ritualistische performance van theaterkunstenaar Joachim Robbrecht creëren ze samen een nieuwe wereld die verdacht veel weg heeft van een multiplayer computerspel. Dood is niet echt dood. Oorlog is vooruitgang. En de Apocalyps is cool. Uiteindelijk word je ook als toeschouwer onderdeel van het spel. Muziek, tekst en het extreem energieke spel van de spelers zorgen voor een zeldzaam infecterende totaalervaring. The Great Warmachine zal je beroeren.

The Great Warmachine van Joachim Robbrecht. T/m 29/4

FILM

De tragikomische avonturen van twee handelaren in fopartikelen (lachkussens, vampiertanden) en diverse andere ploeteraars, gefilmd door de Zweedse meester Roy Andersson in zijn unieke, aan de schilderkunst ontleende stijl. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence is het slotdeel van Anderssons briljante, surrealistische trilogie over de menselijke staat, na Songs from the Second Floor (2000) en You, the Living (2007). Scherp, humoristisch en vol mededogen, met fantastische, onvergetelijke scènes.

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence Regie Roy Andersson

Beeldende kunst

Inmiddels toe aan zijn vierde aflevering: de Haarlemse lente. Manifestatie vol hedendaagse kunst waarbij dit jaar voor de eerste keer ook het Frans Hals Museum is betrokken. Naast instellingen en galeries als De Hallen, Teylers Museum, De Vishal en Rob de Vries Gallery. Overkoepelend thema: 'Bourgeois Rebellion', oftewel, burgerlijke opstand. De manifestatie komend weekeind is tevens startpunt van het Nederland-Vlaanderenjaar. Reden voor samenwerking met Vlaamse kunstenaars en musea, zoals uit Leuven en Gent.

Haarlemse lente Verschillende locaties in Haarlem. 13-15 maart. haarlemselente.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden