550 ton precisiewerk

De rol van de Nederlandse scheepsbouw lijkt misschien uitgespeeld door concurrentie van China en Zuid-Korea. Maar vrijdag gleed in Krimpen aan den IJssel de 'pijpenlegger' Seven Waves van de helling. Goed voor 300 duizend manuren arbeid.

'De verslaggever glimlachte besmuikt naar links en rechts, en vroeg toen rechtuit: 'Meneer, als u mij toestaat... een schitterend zeeschip, maar waarom staat het in de wei en is het niet in de helling op stapel gezet?''


Een kleine eeuw geleden is aan het Damsterdiep de 'tweede zeesleper met gasolie' ter wereld gebouwd, althans in De nieuwe man van Thomas Rosenboom. Berend Bepol, de directeur van een zieltogend scheepswerfje in het Noord-Groningse gehucht Wirdum, kan het niet verkroppen dat Niesten, zijn meesterknecht en schoonzoon, op eigen houtje een grote order uit Duitsland heeft binnengehaald.


De trotse Bepol stelt zijn helling niet beschikbaar voor de Seewolf, de koppige Niesten gaat aan de slag in het weiland. De tewaterlating draait uit op een fiasco, hoe kan het ook anders: de sleepboot van rederij Frater Smid maakt onverrichter zake rechtsomkeert naar Delfzijl; de jongens die zoals altijd aan de overzijde van het kanaal over de vloedgolf willen springen, verkneukelen zich.


'Bitter wrong Bepol de handen: ze waren als oude feestgangers gekomen om over de golf te springen, nu hoopten ze alleen nog maar dat het er niet meer van kwam.'


Wie denkt dat Thomas Rosenboom met de ondergang van Bepol tevens het einde markeerde van de Nederlandse scheepsbouw, vergist zich. Toegegeven, voor de bouw van containerschepen is Nederland geen partij voor Zuid-Korea en China. Maar zulke gevaarten zijn, met alle respect, eigenlijk slechts grote stalen bakken.


Dan de 'pijpenlegger' Seven Waves die vrijdag van de helling is gegleden bij IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel. Het schip van 146 bij 30 meter, met een diepgang van 8,5 meter en met 120 bedden voor de opvarenden, gaat pijpleidingen leggen bij de nog maar nauwelijks ontgonnen olievelden ver buiten de Braziliaanse kust.


De pijpleidingen van 60 centimeter doorsnee lijken nog het meest op flexibele doucheslangen. Ze worden opgerold op twee spoelen met elk 8 kilometer aan buizen. Via een gat midden in het dek worden ze nauwgezet op de bijna 3 kilometer diepe oceaanbodem geplaatst.


Waar meesterknecht Niesten wel zou zien waar de Seewolf zou stranden, is bij de Seven Waves niets aan het toeval overgelaten. In de weken voor de stapelloop is voor 140 meter aan sleden met vette smurrie onder de romp geschoven. Pas op het laatst zakt het schip op de sleden, anders zou al het vet zijn weggeperst. Tot eind september wordt het schip verder afgebouwd aan de kade, daarna plaatst de firma Huisman in Schiedam nog een kantelbare pijplegtoren.


Zelfs voor de champagne die tegen de boeg wordt gegooid, is een speciale constructie bedacht. De fles moet en zal in één keer kapot, anders brengt het ongeluk. De Seven Waves mag dus vertrouwen op een behouden vaart. En de Seewolf?


'Als een reusachtige walvis lag de Seewolf peilloos ver weg op de wei, van boven helder glinsterend alsof ze nat was.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden