5 redenen om eropuit te gaan

De favorieten en de aanraders van de redactie: eindelijk schittert de fotografie weer in het Rijksmuseum, Freek loopt nog steeds voorop. En meer.

Beeld Rijksmuseum

Fotografie

Modern Times Fotografie in de 20ste eeuw
T/m 11 januari in het Rijksmuseum, Amsterdam rijksmuseum.nl

Vanaf nu is het Amsterdamse Rijksmuseum eindelijk ook weer een plek voor fotografieliefhebbers. In de vernieuwde Philipsvleugel is de tentoonstelling Modern Times te zien, een groot overzicht van wat het museum aan twintigste-eeuwse fotografie in de rijke collectie heeft. Dat werd tijd ook: al meer dan tien jaar heeft die collectie niet meer kunnen schitteren. Naast aandacht voor het werk van grote namen uit de fotografiegeschiedenis, is een belangrijke rode draad het werk van amateurfotografen, zoals Jan Adriani, die rond 1900 op zendelingsreis in Azië was en foto's maakte van alledaags en rural Pyongyang in Noord-Korea, inmiddels een miljoenenstad.

(Merel Bem)

Theater

Als je me nu nog niet kent
Freek de Jonge met band. freekdejonge.nl

De vader van de kleine Freek verdacht hem ervan rottigheid uit te hebben gehaald, zijn vrouw dacht dat hij met Willeke van Ammelrooy aan het rommelen was, en zijn publiek gaat ervan uit dat Freek de houdbaarheidsdatum is gepasseerd. Onder de klanken van If you don't know me by now onderzoekt Freek de Jonge zichzelf en 'Nederland na de vliegramp' en bewijst hij dat hij er nog steeds bij hoort. Sterker nog, hij loopt nog steeds voorop.

(Patrick van den Hanenberg)

Film

The Disappearance of Eleonor Rigby: Him & Her
Regie Ned Benson

Eigenlijk bestaat The Disappearance of Eleanor Rigby: Him & Her uit twee films die achter elkaar zijn geplakt. Regisseur Ned Benson laat zo letterlijk twee visies op dezelfde relatie zien: in Him is hij (James McAvoy) geschokt als zij van de ene op de andere dag verdwijnt, in Her zie je dat zij (Jessica Chastain) geen andere opties meer had na een traumatische gebeurtenis. Dit leidt niet - à la Gone Girl - tot een thriller, maar Benson stelt in deze fijn geacteerde films onder andere interessante vragen over relaties, identiteit en onmacht.

(Floortje Smit)

Theater 300 EL x 50 EL x 30 EL door FC Bergman/Toneelhuis op 1/11 in Stadsschouwburg Groningen. de-oosterpoort.nl

Nog een keer speelt vandaag de 5-sterren-voorstelling 300 EL x 50 EL x 30 EL van het Vlaamse FC Bergman (vernoemd naar de afmetingen van de rk van Noach). Een visuele rollercoaster die recht je navel binnenrijdt. Op een podium vol schuurtjes dwalen camera's rond, verschijnen live-projecties, vallen graspollen uit de hemel en worden dode dieren uit watertjes gevist. Ondertussen wordt er gespeeld, gezongen, geneukt, gedanst, gerookt en gemusiceerd. Een zeldzaam spectaculaire theaterhappening.

(Annette Embrechts)

Film

The Drop
Regie Michaël R. Roskam

Voor al diegenen die The Sopranos uitkeken is er nu het misdaaddrama The Drop. De állerlaatste film met James Gandolfini. De acteur die in Hollywood lange tijd niet verder kwam dan de bijrol, maar zich als emotioneel instabiele maffiabons Tony alsnog bij de grootste acteurs van zijn generatie voegde en de gouden tijd van de tv-serie inluidde. De Vlaamse regisseur Michaël R. Roskam had de eer Gandolfini uit te zwaaien, die misschien een iets origineler script had verdiend, maar desalniettemin waardig afsluit als bar-eigenaar Marv. Een crimineel in de marge, vertrapt door de echt grote jongens.

(Bor Beekman)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden