Nieuws Openbaar vervoer

5 minuten plaspauze voor de buschauffeur? Nee, slechts een ‘onderbreking’

De plaspauze – of het gebrek daaraan – groeide uit tot het schrijnende symbool van de stakingen in het streekvervoer. Vijf minuten per 2,5 uur, was de harde eis van vakbonden FNV en CNV. De bonden claimen de pauze te hebben binnengehaald in hun zondagavond bereikte onderhandelaarsakkoord, maar in het resultaat zijn de gegarandeerde vijf minuten niet terug te vinden. Wel beloven werkgevers een ‘onderbreking’ per 2,5 uur arbeidstijd.

2018-06-27 07:40:16 Beeld ANP

De vervoersbedrijven verenigd in werkgeversclub VWOV hielden de afgelopen twee maanden voet bij stuk tijdens een reeks van (onregelmatige) stakingen. Zij wilden hun chauffeurs wel een extra sanitaire stop toezeggen, zoals ze in januari ook al hadden gedaan in een eerste onderhandelaarsakkoord, maar geen harde minuten in elk werkrooster. Eén minuut extra pauze staat gelijk aan 1 procent extra loonkosten, zei werkgeversvoorman Fred Kagie eind april al. Nee, dat konden de bedrijven boven op de gevraagde loonstijging niet opbrengen.

En dus staakten de buschauffeurs door. In januari hadden de vakbondsleden immers het conceptakkoord afgewezen omdat ze de beloftes van de werkgevers niet hard genoeg vonden. Vorige week bereikten de acties een climax: landelijke stakingen voor onbepaalde tijd. Zondagavond laat meldden de bonden witte rook: er lag een nieuw akkoord. ‘Eén van de betere loonakkoorden van Nederland’, jubelde FNV-onderhandelaar Paula Verhoef.

Maar leg dit akkoord naast dat van januari en de verschillen zijn klein. Toen ging het om 8,3 procent loonsverhoging over een periode van drie jaar, nu om 7,5 procent in tweeënhalf jaar. Een verbetering van 0,3 procentpunt. De werknemers krijgen daarbovenop een bonus van 650 euro. De plaspauze blijft een intentieverklaring in plaats van gegarandeerde minuten in het rooster.

De werkgevers beloven hun personeel in ruim 80 procent van de diensten ruimte te bieden voor een ‘onderbreking’ per 2,5 uur, in een kleine 20 procent van hun diensten moeten de chauffeurs uiterlijk binnen drie uur het werk even kunnen onderbreken. Het wordt maatwerk, zegt Kagie, voorzitter van de VWOV. Veel chauffeurs hebben die ruimte voor een plaspauze al, legt hij uit. ‘Bussen staan bijvoorbeeld stil bij keertijden of bij een station.’

De streekvervoerders schatten dat in 20 procent van de gevallen de roostermakers extra tijd voor de sanitaire onderbreking moeten inbouwen. Hoeveel tijd precies? Kagie kan het niet zeggen. ‘De tijd die nodig is. Soms moet je heel lang lopen, dan heb je meer dan vijf minuten nodig. Soms kan je met twee minuten uit. We hebben ons niet vastgelegd op minuten.’

Geen harde garantie, toch stemden de onderhandelaars van de bonden – wederom – in. ‘Het moet zo zijn dat een toiletbezoek niet leidt tot extra werkdruk’, zegt FNV-bestuurder Wilfred Jonkhout. ‘Een deeltje van onze achterban zou graag die minuten terugzien in het akkoord, maar ik heb goed vertrouwen in de vervoerders, want als ze hier niet serieus mee omgaan hebben ze een fors probleem.’ Jullie weten waartoe we in staat zijn, is de boodschap. De vakbeweging is in geen enkele sector zo machtig als deze: zo’n 9,5 duizend van de 12 duizend werknemers in het streekvervoer is lid van FNV of CNV.

De race is nog niet geheel gelopen. De leden van de bonden krijgen het akkoord de komende weken voorgelegd. Jonkhout verwacht binnen enkele weken een stemming.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden