360

In Nederland liggen de dijken steeds hoger. Daarom wil het blad 360 de blik weer verruimen met nieuws uít de hele wereld, niet erover. 'We zwemmen graag tegen de stroom in.'

'Een hommage aan de kwaliteitsjournalistiek.' Zo noemt Katrien Gottlieb (52) het nieuwe tijdschrift dat sinds vandaag te koop is: 360. Het geeft 'het beste uit de internationale pers', een selectie van artikelen uit de hele wereld, en bestaat zowel uit een papieren versie als een app en een website.


Gottlieb, hoofdredacteur van het verse tijdschrift, noemt het in Nederland unieke initiatief 'een droom die uitkomt'. In het tijdschrift, dat tweewekelijks in een oplage van 25 duizend exemplaren zal verschijnen, wordt nieuws gebracht afkomstig uit in totaal 869 nieuwsbronnen waaronder The New York Times,The Guardian en Die Zeit, maar ook niet-Westerse kranten als China Daily, Rooz (Iranees) en Asharq Al-Awsat (Arabisch). Zo biedt het tijdschrift '360 graden nieuws'.


Gottlieb presenteert het blad als een verademing voor iedereen die graag over de grenzen kijkt, maar het al dan niet online doornemen van buitenlandse bladen 'graag aan een deskundige redactie toevertrouwt'.


Maar dat is niet het enige: 360 is volgens Gottlieb ook een antwoord op het gevoel van beknelling bij reguliere Nederlandse media. Het blad past bij deze tijd, want 'de dijken worden steeds hoger'. Daarmee doelt Gottlieb, die eerder als journalist bij onder meer Het Parool werkte, op het vaderlandse kompas in de Nederlandse berichtgeving over het buitenland. 'De Nederlandse pers schrijft altijd óver andere landen, in 360 lees je nieuws uít andere landen.'


360 is geïnspireerd op het Franse Courrier International, een weekblad met een vergelijkbare opzet dat al ruim twintig jaar bestaat. 'Toen ik Courrier zag, was het liefde op het eerste gezicht', vertelt Gottlieb. Het blad biedt een overzicht van nieuws uit de hele wereld, en heeft hiervoor deskundigen op bijna elk taalgebied in dienst.


Samen met uitgever Charles Lansu (36), voormalig marketing manager van NRC Handelsblad, sloot Gottlieb een contract af met het Franse weekblad. 'Wij maken een selectie uit hun selectie.' Bemoeienis met de vormgeving of de marketing heeft Courrier niet. 'We leunen op hun expertise, in de toekomst willen we steeds zelfstandiger te werk gaan.' Nu betaalt 360 via het weekblad voor het copyright op alle artikelen.


De geselecteerde artikelen worden door literaire vertalers naar het Nederlands vertaald. Zo wil Gottlieb voorkomen dat de vertalingen kwalitatief onderdoen voor de originele stukken.


De artikelen worden vervolgens per continent geordend, of thematisch, zodat de verschillen per land of regio zichtbaar worden. Politiek, cultuur, wetenschap of samenleving - het blad stelt zich in de onderwerpskeuze breed op. Een deel van de artikelen voorziet de redactie van een kader met enige context om de lezer houvast te bieden. Het resultaat is een tijdschrift voor de 'meer ontwikkelde lezer', met een brede interesse in het wereldnieuws maar ook voor luchtiger materiaal uit, zeg, Japan of Nigeria.


Nu het blad er ligt, lijkt het gemakkelijk. Je vraagt je af waarom niemand eerder op dit idee is gekomen. Maar de realisering ervan ging niet zonder slag of stoot. Eerder benaderde Gottlieb NRC Handelsblad om een vergelijkbaar tijdschrift op te zetten. Maar toen NRC Handelsblad vorig jaar door uitgever Egeria werd overgenomen, verkoos het dagblad een exclusievere focus op de krant.


Uiteindelijk besloten Gottlieb en Lansu met particuliere investeerders aan de slag te gaan. Gert Jan Oelderik, voormalig directeur-uitgever van NRC Handelsblad, Bessel Kok (69), voormalig topman van Belgacom, en de Tsjechische ondernemer Zdenek Bakala (49) richtten voor het blad een kleine, onafhankelijke uitgeverij op: 360 International Media.


Zij baseerden zich voor de exploitatie op een uitgebreid marktonderzoek waaruit bleek dat het blad een marktpotentie van 50 duizend exemplaren heeft, een aantal dat het blad in drie jaar hoopt te bereiken.


De winst moet komen uit abonnementsgelden, losse verkoop en advertenties. Bang voor de crisis zijn Gottlieb en Lansu niet. 'Mensen zullen daar niet minder door willen lezen.' Dat teruglopende verkoopcijfers bij andere Nederlandse tijdschriften en kranten op iets anders lijken te wijzen, schrikt hen niet af: 'We zijn geneigd anticyclisch te denken, en tegen de stroom in te zwemmen.'


uit, zeg, Japan of Nigeria valt eveneens te consumeren in het nieuwe tijdschrift 360 (ook per app en website), dat verder bedoeld is voor de 'ontwikkelde lezer' met interesse in het wereldnieuws.


Wie is ook alweer Bessel Kok?

Zakenman Bessel Kok is een van de financiers van 360. en noemt het initiatief van Katrien Gottlieb en Charles Lansu 'geweldig, maar moeilijk'. Kok, die aan de wieg stond van SWIFT, een internationaal bedrijf dat automatisch betalingsverkeer tussen financiële instellingen regelt, steunde in zijn leven regelmatig initiatieven op het gebied van cultuur en sport. Zo hielp hij bij de doorstart van de tafeltenniscarrière van Bettine Vriesekoop, steunde hij Sylvia Kristel in het publiceren van haar autobiografie, hielp hij choreografe Anne Teresa de Keersmaeker bij het opzetten van haar dansgroep Rosas, en produceerde hij de film Nicholas Winton, The Power of Good (regie: Matej Minac) die in 2002 een Emmy won.


Kok, die werkte als directeur van het Belgische telecommunicatiebedrijf Belgacom, en in 1995 naar Praag vertrok om het Tsjechische Cesky Telecom te privatiseren, gaat de investering aan met onder meer zakenpartner Zdenek Bakala. Samen namen zij begin dit jaar nog de Belgische wielerploeg Quick-Step over. Schaakliefhebbers kennen Kok misschien nog van de Grandmasters Association (GMA), een vakbond voor topschakers die hij samen met de Russische schaakgrootmeester Gary Kasparov in 1985 oprichtte.


Zijn investering in 360 typeert Kok als riskant. 'Het is een risico in de oude media te investeren. Dat weet iedereen. Daarbij concentreert 360 zich op nieuws uit het buitenland.' Toch wil Kok de gok te wagen. 'Er is nog weinig op dit vlak in Nederland. Veel mensen zijn enthousiast, de vraag hoe de markt reageert.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden