35.975 gulden over? Boek een luchtcruise!

Laten we wel wezen: het is een programma dat je meteen van je stoel doet vallen. Want bij welk reisagentschap in dit nuchtere land kun je nou 24 dagen lang, samen met 44 andere geluksvogels, op een luxe cruise gaan?...

Lekker geld uitgeven en niet malen om alle ellende om je heen. Of piekeren of al dat gereis wel goed is voor het milieu. Hoppend met Transavia van Reykjavik en New Orleans naar Cancun, de Galapagos-eilanden, Lima, Santiago, Buenos Aires en nog een lange rij oorden in Noord- en Zuid-Amerika. Om via Boston weer terug te keren naar het vertrouwde Schiphol. Want dan hebben we het als reiziger wel gehad.

Vervoer: per riante, omgebouwde Boeing 737. Accomodatie: zéér luxe. Maaltijden uiteraard inbegrepen. Wie geld genoeg heeft - minimaal 35.975 gulden - en bovendien beschikt over een rits vrije dagen en er geestelijk aan toe is om Gert-Jan Dröge als gastheer te accepteren, dient zich snel te melden. Want de Sky Cruise gaat van start. Van 5 tot en met 28 november organiseren Holland International en Arke een reis om het westelijk halfrond die, zo propageert de folder, ons allen 'een wereldervaring rijker maakt'.

Even voor de duidelijkheid: Sky Cruise is niet nieuw. Welnee. Drie keer eerder probeerde Transavia het ambitieuze project van de grond te krijgen, onder de mooie namen Air Cruise en Global Air Cruise. Maar slechts één keer lukte het ook. Voor dit jaar kwam de luchtvaartmaatschappij op het idee de twee grootste reisorganisaties van ons land te benaderen. En de twee hadden wel trek in een avontuur.

'In het verleden hebben we erover nagedacht zoiets te organiseren. Maar het kwam er eigenlijk nooit van', zegt René Lemoine, manager bij Travel Unie International (TUI), waarin Arke en Holland International samenwerken.

Natuurlijk, er moest wel even gesleuteld worden aan dit bijzondere initiatief. De bestemming werd niet Azië, toch enorm in trek bij de toerist. Dat werelddeel was al een keer aangedaan. Europa was té gewoon. En Afrika vergaten ze ook heel snel. Aantrekkelijk continent, maar 'daar zijn ze toch wat minder bekend met dit fenomeen', zegt Lemoine. 'Voor zo'n project speelt de toegankelijkheid, naast de attracties, een grote rol. Omdat we de zekerheid hadden dat we overal konden landen, hebben we uiteindelijk voor het westelijk halfrond gekozen.'

Voor de trip wordt gebruik gemaakt van een vliegtuig waaraan door Transavia flink is gesleuteld. De 737, normaal goed voor driehonderd passagiers, biedt straks plaats aan maximaal 56 First Class-stoelen. Veertien rijen slechts, en maar vier stoelen per rij.

En dan is er de reis zelf. IJsland bezoeken in november: vulkanen, gletsjers en watervallen. Het eiland biedt rond die tijd van het jaar overdag slechts drie uur licht, maar dat mag de pret niet drukken. De reis gaat verder langs de Chileense wijngaarden, een Peruaanse paardenshow, het Braziliaanse regenwoud, de stranden van Caraïbisch Antigua, de schildpadden van Galapagos en de skyscrapers van Boston.

Lemoine moet 45 tickets verkopen, dan pas kan de 737 de lucht in. 'We hebben al zeven boekingen binnen, waaronder twee opties. En we hebben ook veel informatie verstrekt, de afgelopen dagen. Nee, wie zoal heeft geboekt, dat zeggen we liever niet. Uit privacy-overwegingen.'

Stieven Ramdharie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden