2D in de hoofdrol

'How to disappear completely?' Die vraag, door Radiohead geformuleerd op hun album Kid A, lijkt popmuzikanten steeds nadrukkelijker bezig te houden....

De meest rigoureuze suggestie kwam van Nirvana-frontman Kurt Cobain, vandaag precies zes jaar geleden. Pearl Jam pakte het anders aan: geen videoclips meer, geen interviews, en lange tijd ook geen optredens. Prince sarde zijn platenlabel door een typografisch tekentje als nieuwe artiestennaam te kiezen en - toen zijn contract afliep - weer als Prince internet op te vluchten. Housegroep Underworld stuurde vorig jaar een dvd op tournee door Europa. Hoefden ze zelf niet mee.

Het nieuwste ontsnappingsplan komt van Damon Albarn, zanger van de Britse groep Blur, die recentelijk het titelloze debuutalbum van zijn project Gorillaz uitbracht. Via een groot platenlabel weliswaar (EMI-dochter Parlophone), en naar Amsterdam komen voor interviews was ook oké, omdat hij het zelf wilde. Verder neemt Albarn alleen nog de lusten. Als de lasten - je gezicht laten zien - zich aandienen, nemen de stripfiguurtjes 2D, Murdoc, Russel en Noodle de honneurs waar.

Wie Gorillaz wil zien, filmpjes van ze wil bekijken of andere muziek wil horen dan de songs van het album, kan zich melden op www.gorillaz.com. Die website is, net als de albumhoes en het cd-boekje, ontworpen door striptekenaar Jamie Hewlett, bekend van de Tank Girl-strips. Albarn: 'We hebben een van onze twee optredens via internet uitgezonden. Er keken tachtigduizend mensen. Je verdient niets met zo'n website, maar het leuke is dat mensen de plaat toch wel willen hebben. Onze single, Clint Eastwood, is mijn grootste hit ooit.'

Albarn, hiphopproducer Dan 'The Automator' Nakamura, rapper Del Tha Funkee Homosapien en zanger Miho Hatori namen het album op hun dooie akkertje op onder de Jamaicaanse zon. Lekker weg van alles en iedereen. 'Ik herinner me de dag nog waarop ik besloot dat het anders moest', zegt Albarn. 'In 1995, het jaar van die verzonnen wedloop tussen Blur en Oasis, liep ik door mijn eigen straat toen iemand uit het raam schreeuwde: ''Hé, Albarn, lul! Oasis is veel beter dan jullie!'' Ik dacht: ik ben definitief belangrijker geworden dan mijn platen.'

Vijf jaar lang was het plezier in muziek maken ver te zoeken. Het leverde twee sterke, maar bij vlagen zeer abstracte Blur-platen op (Blur en 13). Nu, op Gorillaz, is het plezier terug, mede dankzij de 'tien kilo marihuana' die het collectief op Jamaica bij de hand hield. Daardoor staat er veel flauwigheid op Gorillaz, maar ook songs die de meeste Britse pop qua experimenteerdrift en verbeeldingskracht ver achter zich laten. De vocale gastrol van de bejaarde Cubaan Ibrahim Ferrer (Buena Vista Social Club) in Latin Simone is een van de hoogtepunten.

Misschien komen de Gorillaz wel een keertje in Nederland spelen. Dan moet het publiek het doen met een filmscherm, waarachter slechts de silhouetten van de muzikanten te zien zullen zijn. De hoofdrol zal worden opgeëist door 2D, Murdoc, Russel en Noodle. Daar zijn ze per slot van rekening voor ontworpen. 'Dit is pas echt lol hebben', zegt Albarn. 'Optreden is geweldig, maar een hele tournee? Dat doe ik niet meer. Nooit meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden