295 meter lange fiets-loopbrug over spoor Utrecht Centraal eindelijk geopend

Na vijftien jaar discussie is vrijdag eindelijk een 295 meter lange fiets-loopburg geopend over de sporen van Utrecht Centraal. Deze Moreelsebrug heeft geen trappen naar de lager gelegen treinperrons. Maar de brug is wel zo gebouwd, dat die trappen er, indien gewenst, zonder problemen aan kunnen worden gezet.

De nieuwe fiets- en loopbrug in Utrecht. Beeld Charlotte Huisman

De eerste gebruikers liepen vrijdagochtend met de fiets in de hand van het fietspad ter hoogte van de Rabobank naar boven: aan zowel de oost- als de westzijde van de brug is de helling in een vorm van de trap gemaakt, omdat deze anders, volgens de normen te steil zou zijn. 'Jammer dat je niet helemaal door kan fietsen, en mijn fiets is best zwaar', zegt een 45-jarige bewoonster van de westkant van de stad. 'Maar ik ga de brug zeker gebruiken om naar het centrum te gaan, handig.'

Ook andere gebruikers zijn enthousiast over de traverse met rij nog ielige boompjes in het midden, die een mooi uitzicht biedt op de nieuwe golvende, stationshal en het hoge witte stadskantoor als ook op de Dom en het bekende gebouw De Inktpot aan de centrumkant. Maar velen hopen dat ook de trappen naar de perrons er snel komen. Dan kun je zo vanuit de trein naar de centrumkant of de westkant van de stad, zonder door de stationshal en Hoog Catharijne te lopen.

Verzet Hoog Catharijne

Maar daar verzet de eigenaar van Hoog Catharijne zich tegen. Dit vastgoedbedrijf Klépierre investeert 450 miljoen euro in het drukste winkelcentrum van Nederland. Het wil niet dat er alternatieve mogelijkheden komen om het station te verlaten zonder zijn winkels te passeren.

De hoogste bestuursrechter, de Raad van State, heeft in 2014 geoordeeld dat de bouw van trappen naar de perrons is toegestaan; als dat de veiligheid van het station zou bevorderen bij een groeiend aantal reizigers. Maar de eigenaar van Hoog Catharijne beroept zich op wat hij beschouwt als keiharde afspraken met de gemeente Utrecht bij de aanpak van het Stationsgebied, dat dergelijke nieuwe routes uit het station uitsluit.

Uitzicht op de sporen vanaf de Moreelseburg. Beeld Charlotte Huisman
Artist Impression van de Moreelsebrug

Rabobank

Rond de eeuwwisseling ontstond het plan voor een loop- en fietsbrug over het Centraal Station, om de westkant beter met het centrum van de stad aan de oostkant te verbinden. De brug wordt voor een aanzienlijk deel bekostigd met 11 miljoen euro van de Rabobank. De bank had dit geld in 2001 ter beschikking gesteld voor de verbetering van de omgeving van haar gloednieuwe hoofdkantoor, aan de westkant van het station.

De Rabobank, Prorail en de gemeente Utrecht zeiden vrijdag bij de opening hoe blij ze waren dat na al die jaren discussie de brug eindelijk geopend is. 'Het is een prachtig mooie verbinding die belangrijk is voor de stad', zei wethouder Victor Everhardt (D66).

Volgens Everhardt zijn de afspraken met Klépierre over alternatieve routes niet zo keihard als de eigenaar van Hoog Catharijne zegt. 'Klépierre is bij zijn grote investeringen in het gebied bezorgd over het verlies van de directe verbinding tussen Hoog Catharijne en het station. Daarom is afgesproken dat het aantal looproutes van en naar het station aan de oostzijde beperkt zou blijven. Als alles klaar is gaan we opnieuw bekijken hoe de loopstromen zijn. Er komt dan vast een moment waarop we met elkaar bespreken of het bijvoorbeeld uit oogpunt van veiligheid nodig is om de trappen alsnog te plaatsen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.