27 mei, kamp voor overlevenden van de aardbeving, Wenchuan, Sichuan, China, Color China Photo / AP

In China hebben ze een voorliefde voor foto’s van rijen. Er zijn mensen zat en ze laten zich gedwee sturen....

Hans Aarsman

De foto’s die van Chinese rijen gemaakt worden, vinden gretig aftrek in de media. Behalve China heeft ook de fotografie iets met rijen. De vormprincipes van de fotografie leveren een permanente strijd met een wereld die in principe chaotisch is. Zo gauw hij ergens een lijnenspel, een patroon, in denkt te zien, richt de fotograaf zijn camera en drukt op de knop. Dat ziet er goed uit, de boel is geregeld, denkt hij. Dat denken wij ook, als we zijn foto onder ogen krijgen. Maar ís de boel wel goed geregeld?

Er was een grote aardbeving in China. Vele Chinezen zijn omgekomen. Tienduizenden, zo niet honderdduizenden zijn dakloos geworden. Vervolgens komt er een foto in de krant met een paar tafeltennissende kinderen tussen twee rijen tenten. Mijn eerste gedachte bij het zien van deze foto: mooi, dat is geregeld, wat pakken die Chinezen de boel goed aan. Maar hoeveel tenten staan daar eigenlijk? En waar zijn de mensen die erin bivakkeren? Zijn ze ‘s morgens naar hun werk gegaan? Aan het ontblote bovenlijf te zien van de jongen rechts is het niet zo koud dat iedereen binnen moet blijven. Waar zijn alle kinderen dan? Dit zijn er maar vier. Of woont er nog helemaal niemand en hebben de Chinese autoriteiten dat tafeltennistafeltje voor de foto geregeld?

Dat zou wel erg ver gaan. Van een salontafeltje, een houten bankje, wat stenen en wat plankjes een tafeltennistafel in elkaar flansen, kan een staatsapparaat zoveel fantasie opbrengen?

Het oranje balletje in het midden gaat zo hoog door de lucht, dit is geen tafeltennis, dit is niet eens ping-pong. Het net is door een balk vervangen, dat kan. Maar een klein tafeltje vergroten met een twee nog kleinere dwarsplankjes, dat slaat nergens op. Een beetje smashen is er niet bij. Als de fotograaf vertrokken is, houden die twee op met tafeltennissen. En de jongen rechts klapt zijn boek dicht.

Hans Aarsman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden