26 duizend euro aan make-up mocht niet baten: Macrons populariteit is tanende

Jupiter daalt af van zijn berg. De Franse president Emmanuel Macron heeft gezegd dat hij vaker het woord tot de Fransen gaat richten, wellicht in de vorm van een tweewekelijks radiopraatje. Na zijn verkiezing in mei zei Macron juist dat hij op afstand van het politieke strijdgewoel wilde blijven, in de verheven tradities van voorgangers als Mitterrand en De Gaulle.

Beeld REUTERS

Macron staat onder grote druk. De afgelopen maand verloor de president 14 procentpunten in de populariteitspeiling van de Journal du Dimanche. Nog maar 40 procent van de Fransen is tevreden met de president. Daarmee scoort Macron aanzienlijk slechter dan zijn voorgangers. Na vier maanden presidentschap was 69 procent tevreden met Nicolas Sarkozy en 54 procent met François Hollande.

Moeilijke zomer

Macron heeft een moeilijke zomer achter de rug. Rechtse burgers zijn boos over zijn bezuinigingen op het leger en het ontslag van een populaire generaal; linkse burgers vinden de lichte verlaging van de huursubsidie een schandaal. De onervaren 'burgerpolitici' die namens Macron in de Assemblée Nationale werden gekozen, maakten een amateuristische indruk.

Afgelopen week bleek dat de president in drie maanden 26 duizend euro had uitgegeven aan zijn make-up - een bericht dat alom bevreemding wekte. Waarom heeft een jonge, knappe president zoveel make-up nodig, zeker als hij in het kader van zijn 'jupiteriaanse' strategie nauwelijks op televisie te zien is geweest? Het Elysée liet weten dat Hollande nog meer uitgaf - 6.000 aan make-up en 10 duizend aan de kapper per maand - maar op zoek is naar een goedkopere visagist.

Smalle basis

Op zichzelf is de daling van de presidentiële populariteit niet verrassend. Macron vertrok vanuit een smalle basis. In de eerste ronde van de verkiezingen haalde hij slechts 24 procent. Het kiesstelsel van de Vijfde Republiek is echter zo ingericht dat de winnaar aan een flinke meerderheid wordt geholpen. Vervolgens krijgt hij vijf jaar de tijd om zijn programma uit te voeren - het parlement kan de president slechts in uitzonderlijke gevallen afzetten.

Macrons strategie lijkt hierop gebaseerd. De komende maanden wil hij per decreet een impopulaire liberalisering van de arbeidsmarkt doorvoeren. Hiermee hoopt hij te bewijzen dat Frankrijk wel degelijk kan hervormen. Daardoor moet het vertrouwen van ondernemers en investeerders toenemen, zodat de economie opbloeit en Macron alsnog de politieke winst kan incasseren.

In een moderne democratie, met haar onophoudelijke toevloed aan nieuws en peilingen, is zo'n afstandelijke langetermijnstrategie moeilijk vol te houden. In de eerste maanden negeerde Macron de media zo veel mogelijk, maar de laatste weken geeft hij weer antwoord op vragen en spreekt hij off the record met journalisten, net als zijn voorgangers.

Jupiter is Sisyphus geworden, zei hoogleraar communicatie Arnaud Benedetti in Le Figaro, een president die 'de steen van de politieke uitleg' de berg oprolt, om bij de volgende affaire weer opnieuw te beginnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden