25th Hour, Tinker Tailor Soldier Spy, Aanrijding in Moscou

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Edward Norton in 25th hour. Beeld geen

25th Hour (Spike Lee, 2002)

Canvas, 20.40-22.50 uur

Makkelijk kiezen als wordt gevraagd welke scène uit Spike Lee's magistrale bewerking van David Benioffs roman 25th Hour de meeste aandacht trekt. Natuurlijk: de 'fuck-monoloog' van Monty Brogan (Edward Norton) in het toilet. Brogan, een veroordeelde New Yorkse drugsdealer, staat op het punt zeven jaar de gevangenis in te gaan en kaffert al zijn frustraties van zich af. Van terroristen tot Zuid-Koreaanse groenteboeren en zijn eigen alcoholistische vader, iedereen wordt vervloekt. Intussen zien we een flitsende montage van al die ergernissen en smeedt Terrence Blanchards muziek alles tot een tragisch geheel. Fantastisch, onontkoombaar filmisch.

Veel minder opvallend is de scène waar Brogans jeugdvrienden (Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper) eten en ruziën in een Chinees restaurant. Juist bij zulke scènes loont het beter te kijken. Hoe de restaurantsetting tot een anoniemere sfeer leidt dan wanneer we bij de mannen thuis aan tafel hadden gezeten. Hoe de karaktertekening wordt aangescherpt doordat de één met stokjes eet en de ander de rijst met zijn vingers naar binnen propt. Hoe een realistisch portret van New York als multiculturele smeltkroes wordt geschetst, door een Jood en een Italo-Amerikaan in een Chinees restaurant te plaatsen. Let voor de grap ook eens op de hoeveelheid voedsel, die per shot af- en toeneemt. Of op de broccolistronkjes, die van het ene bord naar het andere springen. Kleine continuïteitsfoutjes, die illustreren dat zelfs het meest treffende filmrealisme een wankele constructie is.

Tinker Tailor Soldier Spy (Tomas Alfredson, 2011)

Fox, 22.00-00.10 uur

George Smiley, held uit de spionagethrillers van John le Carré, is de anti-James Bond: geen vlotte womanizer, maar een stille observator. In deze boekverfilming krijgt Smiley (Gary Oldman) opdracht uit te zoeken wie de verrader is in het hoogste kader van de inlichtingendienst. De zorgvuldige aankleding en Hoyte van Hoytema's knappe camerawerk vangen een beklemmende jarenzeventigsfeer.

Aanrijding in Moscou (Christophe Van Rompaey, 2008)

NPO 2, 23.30-01.15 uur

'Mijn man zit in zijn midlifecrisis, mijn oudste dochter zit in haar puberteit, mijn jongste dochter denkt dat ze in de puberteit zit en mijn zoon geraakt er maar niet in.' Haar leven, constateert veertiger Matty, bestaat uit 'builen en blutsen'. Maar dan botst ze - letterlijk - op chauffeur Johnny. Van Rompaey situeert zijn naturalistisch gefilmde, zwarte komedie in een volks milieu (Moscou is een wijk in Gent). Hoe hij het koddige dialect ook uitmelkt, nooit worden de personages karikaturaal.

We Are What We Are (Jim Mickle, 2013)

Film 1 Action, 22.20-00.00 uur

Om de zoveel tijd raakt in het Amerikaanse provinciestadje van de Parkers een meisje vermist; ze belanden allemaal op hun bord, als borrelend stoofpotje. Kannibalen uit religieuze overtuiging, dat zijn de Parkers, met de jaarlijkse offerslacht als misselijkmakende ceremonie. Net als in het Mexicaanse origineel uit 2010 zijn deze antropofagen geen lelijke maniakken à la The Texas Chainsaw Massacre. Regisseur-scenarist Mickle (Stake Land) kiest het perspectief van Rose en Iris Parker: twee lieve, mooie zusjes, die gruwen van de kannibalenrituelen, maar daartoe worden gedwongen door hun godsdienstwaanzinnige vader. De film heeft een sterke sfeer door het schilderachtige camerawerk, het bedeesde acteerwerk en de gevoelige muziek. De goed gedoseerde smerigheid maakt elke slurp en elk sudderend speklapje ranzig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden