250 km/u voor Japanners lachertje

Terwijl de Tweede Kamer zich nog vertwijfeld afvraagt waarom het ons toch maar niet lukt een trein met 250 kilometer per uur naar Brussel te laten rijden, zet Japan de volgende stap in het hoge snelheidsverkeer. De Japanse spoorwegen zijn begonnen met de praktijktesten van een hogesnelheidstrein met een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur.

VAN ONZE VERSLAGGEVER SANDER HEIJNE

AMSTERDAM - De Japanners zullen een glimlach niet kunnen onderdrukken als ze horen welke problemen de NS ondervindt met de V250-treinen van AnsaldoBreda. De Japanse spoorwegen demonstreerden tijdens de Olympische Spelen van 1964 al de eerste werkende hogesnelheidstrein ter wereld. Vol bewondering aanschouwden bezoekers het hypermoderne Japanse spoorsysteem.

Sindsdien hebben de Japanners een 2.240 kilometer tellend hoge snelheidsnetwerk aangelegd. De eerste Japanse 'kogeltreinen' haalden snelheden tot 200 kilometer per uur. Inmiddels is die snelheid op een aantal trajecten opgevoerd tot 300 kilometer. De Japanse flitstreinen staan niet alleen bekend om hun snelheid, maar ook de punctualiteit van het netwerk is onovertroffen.

Met de komst van de L0-serie, zoals de Willy Wortels van de Japanse spoorwegen hun nieuwste vinding noemen (de eerste rit wordt niet voor 2025 verwacht) degraderen de Aziaten de Nederlandse HSL definitief tot de tweede divisie van de internationale spoorcompetitie. De nieuwe kogeltrein heeft een extreem lange, platte neus en telt 1.000 zitplaatsen. Ter vergelijking: een Franse TGV kan niet meer dan 377 passagiers per keer vervoeren.

De eerste route voor de L0-serie wordt die tussen Tokio en Nagoya. De trein heeft niet meer dan 40 minuten nodig om de ruim 300 kilometer te overbruggen.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden