2012: zwaar jaar voor de zakelijke rijder

Werknemers met een auto van de zaak verkeren in 2012 in financieel zwaar weer. Halverwege 2012 stopt het BPM-voordeel op zuinige auto's en worden de normen voor de lage bijtellingscategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privékilometers. En tot overmaat van ramp stijgen de boetes en parkeertarieven. Dat meldt de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ).

© THINKSTOCK

Er zijn in Nederland ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld volgens VAVDZ. De vereniging concludeert namelijk dat de keuze uit auto's met een lage bijtelling met 30 procent afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50 procent per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In praktijk zullen de meeste berijders weer 25 procent bijtelling gaan betalen.

Dubbel betalen
Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan 100 autoregelingen dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privégebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. 'Dit is dubbel betalen', aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. 'Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever. Als de auto van de zaak nog duurder wordt in gebruik, dan zou het theoretisch lonen om in een eigen auto te gaan rijden. Dit wordt echter door veel werkgevers niet mogelijk gemaakt. Naast praktische bezwaren, wordt er in plaats van een vergoeding ter hoogte van het leasetarief meestal slechts de schamele 19 cent per kilometer vergoed. Voor deze kosten kan je niet eens de overheidsbelastingen betalen die rusten op het gebruik van de auto.'

Maatregelen
VAVDZ bepleit daarom een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd zal er door alle belanghebbende partijen samengewerkt moeten worden om te komen tot een meer flexibele invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers. 'Het wordt tijd dat er in de volle breedte iets aan gedaan wordt, maar daar hebben we wel steun bij nodig,' aldus Huisman.

Zakelijke rijders die zich willen verenigen kunnen zich bij VAVDZ gratis aanmelden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden