1996 wordt het jaar van de dagbladpers

Het gaat een topjaar worden voor de dagbladen. In 1996 zullen de gedrukte media als reclamemedium weer terrein terugwinnen van de televisie, aldus Rob Benjamens, voorzitter van de adverteerdersvereniging VEA....

ELLEN VAN DEN BOOMGAARD

Hij was een van de sprekers tijdens het rondje 'koffiedikkijken', georganiseerd door de Nederlandse afdeling van de International Advertisers Association. Een jaarlijks terugkerende bijeenkomst waar adverteerders en tv- en reclame-bobo's uiteenlopende voorspellingen doen over hun medium.

Ook TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd verwacht een heropstanding van de dagbladpers. De gemiddelde kijkdichtheid blijft dalen door de toename van het aantal zenders. Televisie wordt volgens hem daarom een te duur reclamemedium. 'Het is niet meer mogelijk om met een rondje televisie in één avond 95 procent bereik te realiseren; met een rondje dagbladen wel.'

Het bevreemdt Van Doodewaerd dat grote ondernemingen miljarden betalen voor kabelnetwerken, terwijl de aanbieders van programma's veel belangrijker zijn voor succes van een tv-zender. Oftewel: Producent Endemol is voor hem een interessanter investeringsobject dan KTA (Kabel Televisie Amsterdam).

Abonnee tv en pay per view zullen in Nederland niet op korte termijn succesvol van de grond komen, verwacht Van Doodewaerd. Nederland is te klein voor betaal- of doelgroeptelevisie. Adverteerders die daar 'veelvuldig en modieus' om roepen, blijken in de praktijk hun geld toch te zetten op brede kijkersgroepen tegen lage kosten, aldus de TROS-voorzitter.

RTL 4, RTL 5 en Veronica zullen het 'binnen afzienbare tijd' zonder Endemol moeten doen, zegt Fons van Westerloo, directeur van SBS 6. Als deze voorspelling, die hij 'nauwelijks koffiedikkijken' noemt, is uitgekomen, zal de normale marktverhouding weer worden hersteld en gaat Endemol programma's leveren aan SBS 6 en de AVRO, aldus Van Westerloo.

Voor RTL 5 in de huidige vorm verwacht hij 'weinig goeds'. 'De zender wordt in februari al een beetje een herhaalzender, in plaats van het beoogde vechtnet en daarmee krijgt Veronica alle ruimte om zich te ontwikkelen als een goede aanvulling op RTL 4.'

Ook Benjamens van de VEA voorspelt dat een van de commerciële zenders het serieus moeilijk zal krijgen in 1996 omdat het aantal tv-zenders te groot is. Maar hij noemde geen naam. Wel merkte hij gekscherend op dat Veronica wel eens gekocht zou kunnen worden door een consortium van tien grote adverteerders.

Albert Winninghoff, voorzitter van de European Association of Advertising Agencies, trad als laatste spreker op. Hij voorzag in zijn glazen bol dat de Europese Unie er in 1996 niet in zal slagen 'de reclamevrijheid voor legale produkten en diensten te beperken'. Er komt dus volgens Winninghoff geen verbod op reclame voor tabaksprodukten, alcohol of van op kinderen gerichte reclame.

Ellen van den Boomgaard

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden