19 films voor een geslaagd festival

Het 46ste International Film Festival Rotterdam wordt gehouden van 25/1 t/m 5/2. Op vele locaties draaien zo'n 500 films en worden openbare interviews, masterclassesen andere evenementen georganiseerd. Info en kaartverkoop: iffr.com. Voor wie het duizelt: de filmredactie tipt (Bor Beekman, Berend Jan Bockting, Pauline Kleijer, Floortje Smit en Kevin Toma) 19 films voor een gegarandeerd geslaagd festival.

Het logo van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Beeld anp

Der traumhafte Weg (Angela Schanelec, DUI)

Het lijkt extreem uitgebeend, dit eigenzinnige drama rond twee mettertijd gestrande liefdeskoppels. Maar vrijwel onmerkbaar schept Berliner Schule-adept Schanelec een organisch, rijk pad tussen de flarden verhaal, de gezichten van de personages en de landschappen. Typisch zo'n weerbarstig juweeltje waarvoor je het IFFR nodig hebt. KT

Family Life (Alicia Scherson en Cristián Jiménez, CHL)

Nee, ze kennen hem niet goed, maar ach, hij is familie. Zo wordt nietsnut Martín de huis- en poes-oppas van een gezin dat een paar maanden in Europa gaat wonen. Het loopt allemaal faliekant mis in dit charmante, nuchtere drama, waarin liefde wordt gesmoord in leugens. PK

Prevenge (Alice Lowe, GBR)

Rare zwangerschapshonger? De foetus in het zwartkomische Prevenge wil iets gekkers dan augurken met slagroom: Ruths ongeboren kind draagt haar op een aantal mensen de keel door te snijden. Dat doet ze dus maar, in deze Britse feministische splatter-horrorfilm. Geestig anti-roze-wolk-statement van Sightseers-actrice Alice Lowe. FS

20th Century Women (Mike Mills, VS)

Dorothea (een geweldige Annette Bening) roept de hulp in van twee vrouwen bij de opvoeding van haar puberzoon, 1979, dus punk! De eerste zwangerschapstest voor thuis! Radicaal feminisme! Nostalgische liefdesverklaring van regisseur/scenarist Mike Mills (Beginners) aan zijn moeder die ook over individualisme, herinneringen en vergankelijkheid gaat. FS

20th Century Women

David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen, Olivia Neergaard-Holm en Rick Barnes, VS)

Het is een genot om David Lynch geestige en/of verontrustende herinneringen te horen ophalen in deze fraaie documentaire, waarin de filmmaker in de zon op zijn veranda zit te schilderen terwijl zijn dochtertje rondscharrelt. Geen slecht leven, dit 'kunstleven' dat Lynch van jongs af ambieerde. PK

Sieranevada (Cristi Puiu, ROE)

Geen volk bakkeleit of rouwt fraaier dan de Roemenen. In dit donkerkomische portret van een labyrintisch vertakte familie laat Cristi Puiu (The Death of Mr. Lazarescu) zijn camera als een ongenode gast door de vertrekken van een familiehuis zweven, waar een weinig verenigd gezin bijeenkomt ter ere van de overleden patriarch. BB

Sieranevada

Train to Busan (Yeon Sangho, KOR)

Workaholic Seok-woo en dochtertje Su-an zitten amper in de trein als Zuid-Korea wordt overspoeld door bloeddorstige zombies. Ook aan boord bijten de lijken weldra om zich heen en moet de ene passagier de andere redden, in een voortdenderende horrorkaskraker die zich onvermijdelijk als pleidooi tegen het neoliberalistische individualisme laat lezen. KT

Fake (Tatsuya Mori, JPN)

Mamoru Samuragochi was de 'Japanse Beethoven', tot de dove componist in 2014 werd ontmaskerd: hij zou zijn muziek al 18 jaar door een ander laten schrijven. En echt doof was hij ook niet. Vanuit het verduisterde appartement waar Samuragochi zich sindsdien schuilhoudt, verhaalt deze gelaagde documentaire over roem, leugens, eergevoel en medialogica. Tot ná de aftiteling blijft de waarheid schuiven. BJB

Fake

The Woman Who Left (Lav Diaz, PHL)

Horacia zat dertig jaar onschuldig vast en ontfermt zich nu over verschoppelingen op straat, waaronder een epileptische transgender. Heel, héél langzaam worden de contouren duidelijk in Lav Diaz' met de Gouden Leeuw (Venetië) bekroonde kijkmarathon over wraak en vergeving. Soms gebeurt er vrijwel niets, soms komt de kijker ogen tekort. BB

Chez nous (Lucas Belvaux, FRA/BEL)

Lucas Belvaux, gedreven chroniqueur van hedendaags Frankrijk, laat zien hoe een naar het Front National gemodelleerde populistische partij stemmen trekt, de strategie bepaalt en kandidaten strikt. Het boeiende, afgewogen drama heeft oog voor alle kanten van het verhaal en is zowel pijnlijk scherp als bewonderenswaardig kalm. PK

Big Big World (Reha Erdem, TUR)

Een betoverend, mistig groen sprookjesbos, waar overal leven schuilt tussen de bladeren. Het woud is ook een personage in Big Big World. In deze beeldschoon gefilmde wereld trekken twee weeskinderen zich terug na een misdrijf. Zonder veel woorden ontspint zich een steeds dreigender verhaal over intimiteit en verwijdering, vol symboliek. FS

Big Big World

A Taste of Ink (Morgan Simon, FRA)

Twee portretten laat twintiger en punkzanger Vincent op zijn nek tatoeëren: zijn overleden moeder en vader Hervé. Ook in werkelijkheid zitten Vincent en Hervé elkaar dicht op de huid, zeker wanneer Vincent zijn vaders nieuwe vriendin Julia ontmoet. Dit fantastisch vertolkte vader-en-zoon-drama verloopt steeds ietwat onverwacht en is daardoor zo aangrijpend. KT

Safari (Ulrich Seidl, OOS)

Het plezier in Ulrich Seidls documentaire over de plezierjacht zit 'm in de portrettering van de groteske rituelen van zijn jagende landgenoten in Namibië. Cartoonesk, zelfgenoegzaam en lomp volk. En dan verschijnt er een giraffe voor de geweerloop, en wordt de kijker getroffen door de blik van de starende kudde. Een verbijsterende, intens nare filmscène. BB

The Levelling (Hope Dickson Leach, GBR)

Na de zelfmoord van haar broer keert Clover terug naar het inmiddels vervallen boerenbedrijf waar ze opgroeide. Daar botst ze meteen weer met haar koppige pa. Regisseur Hope Dickson Leach heeft een scherp oog voor de schoonheid van het grauwe Britse platteland en weggestopte emoties: een uitzonderlijk debuut. FS

The Levelling

The Summer Is Gone (Dalei Zhang, CHN)

China, begin jaren negentig. Xiaolei is klaar met de basisschool. Terwijl zijn moeder zich druk maakt om zijn vervolgopleiding en er ontslag dreigt voor zijn vader, die bij een filmstudio werkt, geniet de jongen van een lome zomer. De privatisering van staatsbedrijven speelt op de achtergrond een rol in dit secure, volwassen speelfilmdebuut: alles is eindig, alles verandert. PK

Donkeyote (Chico Pereira, ESP)

Een liefdevol maar allesbehalve zoet portret van twee bijzonder koppige vrienden: de Spaanse zeventiger Manolo en zijn trouwe compagnon Gorrion. Manolo wil niets liever dan samen met Gorrion een eeuwenoude wandelroute afleggen in Amerika. Het probleem: Gorrion is een ezeltje. Hoe krijg je die de oceaan over? PK

Donkeyote

El futuro perfecto (Nele Wohlatz, ARG)

Even simpel als elegant is de wijze waarop Nele Wohlatz haar bescheiden film opbouwt rondom de taallessen van haar hoofdpersonage Xiaobin, die in Argentinië arriveert zonder een woord Spaans te spreken. Conversatieles en werkwoordvervoegingen krijgen een directe vertaling in Xiaobins leven. Aandoenlijk en fris. PK

Sami Blood (Amanda Kernell, SWE)

Aangrijpend debuut en drama van Zweedse regisseur met Sami-vader, waarin de pijnlijke geschiedenis van het volk uit Lapland wordt verteld. We zien de levensloop van een jong Sami-meisje dat meer wenst dan een traditioneel bestaan. Goeie les ook voor wie meende dat enkel de nazi's zich bezighielden met schedelmeten. BB

La mort de Louis XIV (Alberto Serra, ESP/PRT/FRA)

Ook zonnekoningen sterven eenzaam, zo toont dit weldadig gekostumeerde, schemerig schilderachtige stemmingsstuk van de Catalaanse filmrebel Serra. In feite één sterfscène, nog het indrukwekkendst vanwege de intense hoofdrol van Jean-Pierre Léaud (72): de acteerlegende verleent de door zijn gevolg omringde, doodzieke koning het voorkomen van een dodelijk gewonde pauw. KT

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden