170 treinen door rood in 2013: NS schroeft beveiliging op

De getroffen maatregelen tegen door rood rijdende treinen hebben amper effect. Dit jaar reden er slechts drie treinen minder door rood: 170 in 2013 tegen 173 in 2012: een gemiddelde van bijna één trein per twee dagen. Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) is er daarom nog meer actie nodig om de situatie te verbeteren. De Nederlandse Spoorwegen en ProRail schroeven de beveiliging verder op.

Beeld anp

De NS hebben inmiddels besloten om een systeem in treinen in te bouwen dat machinisten waarschuwt als ze te snel een rood sein naderen, waardoor ze op tijd zijn om alsnog voldoende of harder te remmen. De eerste vijftig treinen worden daar in het eerste kwartaal van volgend jaar van voorzien, eind 2015 moeten alle treinen ermee zijn uitgerust. Spoorbeheerder ProRail gaat daarnaast de komende tijd op meer plaatsen het moderne spoorbeveiligingssysteem ATB-vv aanleggen.

Machinist
Vaak is de machinist de boosdoener als een trein door rood rijdt. De machinist of conducteur volgt de procedures aan boord onvoldoende of onjuist op, de machinist verwacht geen rood sein, wordt afgeleid of kan het sein niet goed zien, aldus de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook kunnen technische problemen een rol spelen, bijvoorbeeld door een glad spoor.

Dat heeft vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Niet elke trein die een rood sein passeerde, leverde direct gevaar op. In 21 gevallen was wel sprake van een potentieel ernstig risico. In 2012 waren dat er 32.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.