14,6 miljoen immigranten

Ionica zag een getal

Vorige week zaterdag publiceerde de Volkskrant een schitterende collectie bloopers uit de rubriek 'Aanvullingen en verbeteringen'. Mijn favoriete vergissing was de redacteur die pretentieuze prijs schreef in plaats van prestigieuze prijs en zo subtiel zijn eigen mening liet doorschemeren. Opvallend was overigens dat er bij ruim de helft van de uitgelichte voorbeelden iets misging met getallen: miljoenen werden miljarden en elders waren juist wat nullen vergeten. Toch was geen van deze fouten zo bizar als de rectificatie die de Daily Mail deze week plaatste. (Overigens noemen wij deze krant thuis graag de Daily Fail, omdat ze er zo vaak de mist ingaan.)

Dit was hun correctie: 'Gisteren schreef deze krant ten onrechte dat 14,6 - 9,5 - 4,6 en 4,2 staan voor de aantallen miljoen immigranten uit respectievelijk India, Pakistan, Nigeria en de Filipijnen die in 2012 Brits staatsburgerschap kregen. Wij verduidelijken graag dat het hier eigenlijk gaat om de respectievelijke percentages van Britse staatsburgerschappen toegekend aan mensen uit die landen.'

Natuurlijk, vergissen is menselijk en een foutje kan de beste overkomen. Maar om percentages aan te zien voor aantallen in miljoenen? Dat is wel heel raar. Ongetwijfeld was degene die het oorspronkelijke bericht maakte een tikje verbolgen over al die vervelende buitenlanders die naar zijn land komen. Zó verbolgen dat hij niet besefte dat de genoemde aantallen onwaarschijnlijk hoog zijn. Het Verenigd Koninkrijk heeft pakweg 64 miljoen inwoners. Dan zou het wat problematisch zijn als er alleen in 2012 al bijna 33 miljoen nieuwe burgers bijkwamen (en dat waren dan slechts de immigranten uit de vier genoemde landen).

Ook de verbetering van de Daily Mail was niet helemaal glashelder: op internet vreesden sommige lezers dat inmiddels 14,6 procent van de Indiase bevolking staatsburger was geworden. Dat zouden nog veel meer dan 14,6 miljoen mensen zijn. Wat de krant bedoelde: van de Britse staatsburgerschappen die in 2012 zijn toegekend aan immigranten ging 14,6 procent naar iemand uit India. Om precies te zijn kregen 193.900 mensen zo'n felbegeerd burgerschap en daartussen zaten dus ruim 28.000 Indiërs. Al haal ik deze cijfers ook uit de Daily Mail, dus het zou best kunnen dat er ergens een nulletje te veel staat.

Eerder dit jaar liet een internationaal onderzoek door marktonderzoekbureau Ipsos MORI al zien dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel immigranten er in hun land wonen. In veertien landen mochten inwoners schatten hoeveel procent van de bevolking in een ander land geboren is. Belgen gokten bijvoorbeeld dat het om 29 procent van de bevolking gaat, terwijl het in werkelijkheid 10 procent is.

Gemiddeld werd het percentage immigranten twee keer te hoog geschat. Het onderzoek omvatte een hele reeks van dit soort schattingen en het viel me op hoe pessimistisch de antwoorden waren. Tienerzwangerschappen werden stelselmatig overschat, net als het aantal werklozen. Het percentage mensen dat stemde bij de laatste verkiezingen werd juist in elk land onderschat.

Uit de schattingen stelde Ipsos MORI een ranglijst der onwetendheid samen. Italië eindigde op een beschamende eerste plaats, gevolgd door de Verenigde Staten en Zuid-Korea. De Britten en Belgen eindigden in de middenmoot. En het beste op de hoogte waren de Duitsers en Zweden. Helaas deed Nederland niet mee aan dit onderzoek. Ik probeer nu in te schatten waar wij zouden eindigen. Maar waarschijnlijk ben ik daar dan weer te pessimistisch over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.