COMMENTAAR

120 km is genoeg

Het besluit van de regering om de maximumsnelheid van 130 km uit te breiden doet meer kwaad dan goed.

Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthult het 130 kilometerbord bij de grensovergang Zandvliet aan de A4. Beeld anp
Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthult het 130 kilometerbord bij de grensovergang Zandvliet aan de A4.Beeld anp

Zijn er eigenlijk verkeerskundige argumenten vóór de invoering van 130 kilometer per uur als norm van maximumsnelheid op de snelwegen? Het voor de hand liggende argument dat je eerder thuis bent als je harder kunt rijden, blijkt proefondervindelijk geen stand te houden.

Als u met maximaal 120 kilometer per uur van Amsterdam naar Maastricht rijdt en uw buurvrouw geeft plankgas met 130 op de stroken waar dat mag, mag zij blij zijn als zij 2 minuten eerder dan u op het Vrijthof staat. Uit een flinterdun onderzoekje van Rijkswaterstaat uit 2011 wordt voorspeld dat automobilisten een reistijdwinst van 0,7 procent zouden boeken. En dat ze minder vaak de limiet overschrijden.

Daarentegen regent het klachten van weggebruikers die niet weten waar ze aan toe zijn: 100, 120 of 130 kilometer per uur - waarbij die laatste snelheid soms alleen 's nachts van toepassing is. Zo bezien heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur de verwarring in 2012 alleen maar vergroot, toen zij met haar 130 kilometernorm kwam. In plaats van terug te keren op haar schreden, zal de maximumsnelheid begin volgend jaar op 300 kilometer snelweg verhoogd worden naar 130 kilometer per uur. Het argument dat daarbij wordt gehanteerd, is dat nieuwe normen voor stikstof dat mogelijk maken.

Dat is een merkwaardige redenering. Vast staat dat 130 in plaats van 120 kilometer rijden leidt tot meer luchtvervuiling, meer brandstofverbruik, meer geluidsoverlast en een grotere kans op doden en gewonden. Op milieugebied loopt Nederland bepaald niet voorop in Europa. Op het gebied van verkeersveiligheid hebben we wel een goede reputatie - laten we die niet in de waagschaal stellen.

Volgens Rijkswaterstaat is er 'draagvlak' voor de 130 kilometer bij een kleine 60 procent van de ondervraagden. Uit Belgisch onderzoek zou blijken dat vooral rechtse automobilisten graag het gaspedaal tot de bodem intrappen. In Nederland peilde Maurice de Hond gisteren dat 90 procent van de VVD- en PVV-kiezers voor uitbreiding van de 130 kilometerstroken is. Bij CDA-kiezers is dat 67 procent.

De argumenten voor opvoeren van de maximumsnelheid zijn dus vooral populistisch: een cadeautje voor de (rechtse) gemotoriseerde kiezer. Dat overtuigt voor geen meter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden