112 ook toegankelijk voor doven

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakgebrek kunnen straks in noodsituaties ook 112 bellen met een speciaal daarvoor geprepareerde mobiele telefoon. Ze kunnen dan in een tekstscherm direct communiceren met de alarmcentrale. Dat heeft het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) donderdag bekendgemaakt tijdens de Werelddovendag in Den Bosch.

‘Elke seconde telt, ook voor doven en slechthorenden in noodsituaties’, zegt Ed Kraszewski van de KLPD. Het systeem werkt sneller dan sms’en en chatten, omdat elke ingevoerde letter direct door de ontvanger gelezen kan worden. Op het gesplitste beeldscherm kan de alarmcentrale ook snel extra vragen stellen, bijvoorbeeld over waar het ongeluk precies heeft plaatsgevonden en hoeveel personen gewond zijn.

Teksttelefoon

Nu kunnen doven en slechthorenden in noodsituaties nog alleen het speciale nummer 0800-8112 bellen met een teksttelefoon. Dat noodnummer werkt echter met verouderde analoge technologie. Bovendien is het verwarrend: iedereen belt 112, maar de doven moeten een ander nummer bellen. Op last van de Europese Unie moet 112 nu ook telefonisch bereikbaar worden gemaakt voor mensen die zich niet of moeilijk verstaanbaar kunnen maken. ‘Het gaat om gelijkwaardigheid voor iedereen’, aldus Kraszewski.

Volgens projectleider Chris van Hunnik van de KLPD komen er gemiddeld twintig meldingen per maand van doven en slechthorenden binnen. ‘Maar de drempel om te bellen is voor deze groep nog hoog’, zegt hij. ‘Als er iets is, alarmeren ze eerder hun buurman of moeder met de boodschap dat die maar snel 112 moet bellen.’

Speciale software

In het project werkt de KLPD samen met AnnieS, leverancier van de ‘real time tekst’-telefoon. De mobiele teksttelefoon is een blackberry met speciale software voor contact met de alarmcentrale 112 in Driebergen. Medio volgend jaar begint de proef, waarbij dove mensen direct 112 kunnen bellen. Kraszewski: ‘Een voordeel van het digitale systeem is ook dat de alarmcentrale de locatie van de beller direct herkent. ‘

Ook is het op termijn de bedoeling dat een Nederlandse dove die op vakantie in Spanje 112 belt, automatisch wordt doorgeschakeld naar de Nederlandse centrale.

Voor mensen met afasie, een taalstoornis die kan optreden na een beroerte, is weer een ander speciaal apparaatje op de markt om 112 te alarmeren. ‘My S.O.S.’ is een soort pieper, waarmee direct contact kan worden gemaakt met 112. De alarmcentrale herkent de locatie van de noodoproep en kan via een ingebouwde microfoon eventueel ook meeluisteren om de situatie in te schatten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden