10

e aandacht van Nederland gaat altijd richting het westen en niet richting het oosten', klaagde RTL-correspondent Jeroen Akkermans vanuit Duitsland in EditieNL, op de vraag waarom 'we' zo weinig belangstelling leken te hebben voor de verkiezingen aldaar.


Wie precies met 'we' werd bedoeld, bleef vaag: vermoedelijk televisie en dan nog maar een bepaald deel daarvan. Een heel verschil in elk geval met de Nederlandse dagbladen, die vol staan met verkiezingsnieuws van onze oosterburen.


Diezelfde kranten herdachten ook uitgebreid de overleden Duitser Marcel Reich-Ranicki, de invloedrijkste literatuurcriticus van Europa, legendarisch om Das Literarische Quartett van het ZDF. Hoewel een tv-programma, geen woord over hem op Nederlandse televisie, behoudens een enkel berichtje. Te ver oostwaarts.


Een stuk dichter bij huis - om niet te zeggen: in onze keuken - was het overlijden van culinair recensent Johannes van Dam. Hoewel 'slechts' van het hoofdstedelijke Het Parool, werd hij landelijk herdacht in verschillende rubrieken, tot aan SBS Shownieuws toe. De geroemde en gevreesde Van Dam die met zijn rapportcijfers restaurants 'kon maken en breken', heette het overal. 'Een beetje mysterieuze man, voor sommigen moeilijk benaderbaar', zei Therèse Boer tegen SBS, zonder nadere toelichting.


Zijn invloed - overigens niet alleen via Het Parool, maar ook Elsevier - werd mooi uitgeserveerd in DWDD, waar vier koks vertelden wat zij leerden van Van Dams kritiek op hun restaurant. De kroket van Holtkamp kreeg op zijn aanraden een vleugje citroensap. 'Zoveel dat je het niet proeft. Sinds die tijd is die kroket veel lekkerder', zei bereider Nico Meijles.


De ander was eens betrapt op een gekookt kwarteleitje dat niet was 'geschrokken' met echt ijswater. 'Foute boel'. Weer een ander serveerde de verkeerde biefstuk, volgens de criticus: 'Amsterdammers eten geen dikbil', had Van Dam geschreven. Het restaurant stapte direct over op een andere slager.


Door een wat ongemakkelijke coïncidentie trad Van Dam afgelopen maandag, twee dagen voor zijn dood, nog aan als tester van vissticks in het consumentenprogramma Radar (TROS). Het bleek al vóór de zomer te zijn opgenomen, meldde RTL Boulevard.


Een beetje gek was het toch, om de geroemde en gevreesde smaakmeester te zien pulleken in vissticks van Jumbo, Albert Heijn en Lidl. Veel trek kreeg je er ook niet van, want het oordeel was niet mals.


De duurste sticks, die van Jamie Oliver, begonnen te stomen en liepen vol met olie. Van Dam, met zijn mespunt peuterend door de grauwe, plakkerige smurrie die het paneerstaafje vulde: 'Dit is geen vis, dit is ongaar beslag.'


Bij Jumbo was het niet veel beter: 'Het smaakt helemaal niet. Niet naar lekkere vis, maar zelfs niet eens naar vis. Dit is een beetje plofvis.' Winnaar werden de gebakken staafjes van Iglo. 'Die smaken naar vis.'


Zijn laatste oordeel.


Onbetwistbaar. Vond ook chef Robert Kranenborg, die in RTL Boulevard de vakman in Van Dam erkende en herkende aan zijn vermogen te vertellen en te omschrijven wat hij proeft. Het ware talent van de criticus.


Het mooiste citaat zat in EditieNL, waar hij leek te antwoorden op de vraag wat dat oordeel van een enkeling eigenlijk zei. Ach, er werden ook minder romans van Hafid Bouazza verkocht dan kasteelromans, aldus een gelaten Van Dam. 'Smaak is niet een kwestie van meerderheid of van democratie.'


Een dikke 10.


D

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden