10 verschillen

Drie dezelfde camera's voor sterk uiteenlopende prijzen. Hoe kan dat?

SCATO VAN OPSTALL

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties.

Doe een gokje: wat is de allerbeste compactcamera die momenteel te koop is? De Panasonic LX-7 (399 euro), een Leica D-Lux 6 (699 euro) of de G-Star Raw Leica (990 euro). Gefeliciteerd. Alle drie de antwoorden zijn goed. Allemaal precies dezelfde camera, op een paar piepkleine uiterlijke verschillen na. Welkom in de wondere wereld van badge-engineering: je plakt een andere naam op hetzelfde product en opeens is het een heel ander ding, met een heel andere waarde en betekenis. Tenminste, dat hoopt de bestickeraar dan.

Ik maakte als kind voor het eerst kennis met dit fenomeen bij mijn oma in Engeland: auto's die op het vasteland als Opel rondtuften, reden daar opeens rond als Vauxhall. Die Britse vermomming maakte ze niet minder lelijk, maar wel extra belachelijk. Als een 9-jarige dat al doorheeft, wie vliegt daar dan in? De Engelsen in elk geval. Bij het zien van een Opel denken ze nog steeds dat jaloerse Duitsers hun oer-Britse Vauxhall van een Opelbliksem hebben voorzien. Omdat er in Engeland geen Opels te koop zijn en in Duitsland geen Vauxhalls, werkt die marketingtruc al eeuwen. Bij deze drie camera's ligt dat anders. De Panasonic, de Leica en de G-Star versie zijn in alle landen te koop. Wie gaat er straks 300 of 600 euro te veel voor dezelfde camera betalen?

De professional vliegt er niet in. Die weet dat Leica bij de overgang naar het digitale tijdperk ging samenwerken met een elektronisch bedrijf: Panasonic. In ruil mogen de Japanners de compacte Leica D-6 ook onder hun eigen naam verkopen. Geloof me, 399 euro voor die goddelijke 24-90 mm 1.4 Leica-lens is geen cent te veel. En zo'n -Panasonic LX-7 wordt bovendien veel minder snel gejat.

De amateur met veel geld en een beetje verstand van fotografie gaat voor de D-lux 6 en betaalt grif 300 euro te veel voor exact hetzelfde. Dat historisch rode rondje met 'Leica' in de klassieke krulletter is gewoon te verleidelijk. Die reminder aan honderd jaar fotogeschiedenis stimuleren hem nog meer z'n best te doen. En je kunt in je Franse buitenhuis op 1 cm afstand een citroenvlinder in HD filmen. Haarscherp en in slowmotion.

En die olive-drab gekleurde G-Star Raw Leica in z'n kekke tasje? Je hoort dat temerige 'Nice, nice!' al uit de keeltjes van de dameskappers kwelen. En terecht. Met deze camera kun je zelfs in een pikdonkere Berlijnse modebunker een prijswinnend shot van je laatste coupe maken. Zonder flits, uit de hand. Zo bekeken het nuttigste mode-accessoire ooit. Alhoewel je volgens mij volslagen gek bent om daar 590 euro extra voor neer te tellen. Maakt niet uit, het is allemaal bedoeld als pr-stunt en in die opzet zijn G-star en Leica meer dan geslaagd. Hoogstens een beetje vreemd dat ze Anton Corbijn ('God, ik haat digitale fotografie') aan deze camera koppelen. Dan verwacht je eerder een stonewashed re-issue van de analoge Nikon FM. Da's pas echt raw - maar daar kan een dameskapper dan weer niks mee.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden