10.000 ton per dag

Het weer was zwaarder dan verwacht, de Duitse verdediging ook. Volgens de laatste schattingen zijn er vijfduizend Amerikaanse doden en zwaargewonden gevallen bij de landing op Omaha Beach, een van de vijf invasiezones van D-Day.


Deze foto is enkele dagen later genomen, de Duitse verdediging is uitgeschakeld, Omaha Beach is geworden wat de legerleiding in gedachten had, een aanvoerhaven van geallieerde manschappen en materieel. Geen verbeten gezichten te zien, geen paniek, moed, angst, dood, maar de machinerie achter de coulissen.


Er wordt rekening gehouden met een Duitse luchtaanval. Ballonnen moeten die voorkomen. Vooraan wordt er net een opgelaten. Het is de bedoeling dat laagvliegende jachtvliegtuigen verstrikt raken in de kabels die ze met de schepen verbinden. Of in ieder geval tijd en munitie verspillen aan het neerschieten van de ballonnen. Tot ver aan de horizon kun je ze zien, zwarte stipjes als kikkervisjes in de lucht.


In de verhalen en de beelden van oorlogen mogen heldenmoed, technologische vondsten en strategisch vernuft de boventoon voeren, de dagelijkse praktijk van oorlog voeren is aanvoer, aanvoer en nog eens aanvoer: van mankracht, van voedsel, wapentuig en vooral benzine.


Tientallen vrachtwagens zie je hier vanuit landingsvaartuigen het strand oprijden. In colonne kruipen ze omhoog tegen het rulle zand. Voor de dag om is, zijn hun brandstoftanks leeg. Waar tanken ze? Bij een benzinepomp op het Franse platteland? Die had het terugtrekkende Duitse leger onklaar gemaakt, als er al benzine beschikbaar was. Een doorsnee vrachtwagen verbruikt 1 liter op 2 kilometer. Dat is nog niets vergeleken met het verbruik van tanks: 1 liter op 200 meter. Als een tank een tot aan de nok gevulde tankwagen achter zich aan zou hebben - 25.000 liter gaat daarin - zou er voor die tank genoeg brandstof zijn om 500 kilometer ver te komen.


Waar haalt het invasieleger zoveel brandstof vandaan? Schepen? Dat schiet niet op. Voor de verovering van Frankrijk waren vanuit Engeland twee slangen in zee uitgerold. In Het Kanaal dreven haspels, zo groot als flatgebouwen. Door iedere slang werd per dag 2 miljoen liter brandstof gepompt. Op deze foto zie je middenvoor buizen liggen, voorbereidingen voor een van de vele aansluitingen op de twee grote slangen.


Het is eb. De landingsschepen liggen vast op de zandbanken. Straks, als het vloed wordt, zullen ze gaan drijven en rechtsomkeert maken om nieuwe voorraden aan te voeren, 10.000 ton per dag.


Updates: Twitter.com/hansaarsman


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden