1. Zelfs niets wordt drama op tv

Beroepstelevisiekijker Jean-Pierre Geelen ziet om en concludeert: televisie volgt de wetten van de musical.

De ouverture klonk in januari. Koorknapen Tijs van den Brink en Jeroen Snel verschenen elke middag in coltrui voor het IJsjournaal, live bij de EO vanuit de kantine van schaatsclub Ankeveen. Op het ijs speelde een dweilorkestje. Tijs en Jeroen zongen het hoogste lied om de goden gunstig te stemmen voor de verwachte Elfstedentocht. Onder in beeld verschenen tips tegen de horrorwinter: 'Uitdroging? Gebruik lippenbalsem.' 'Hoe lang gaan we hier nog mee door, Tijs?', vroeg Snel zijn collega. Tijs: 'Tot die komt, de tocht!' De tocht kwam 'elke dag dichterbij', verkondigden de gelovigen.

De tocht kwam niet. Snel en Van den Brink gaan naar verluidt nog dagelijks poolshoogte nemen bij Ankeveen.

De toon was gezet, voor Media, the musical. Een theatraal spektakel over wachten, woorden en waarheid.

Terwijl Reinout Oerlemans zich met verborgen camera's verlekkerde aan de EHBO-patiënten in de orkestbak van het VUmc, had de NOS zich onverholen geposteerd voor het decor van het ziekenhuis in Innsbruck, waar prins Friso in coma lag.

Live klonk wekenlang de alt van verslaggeefster Marieke de Vries. Een draaideur draaide, een auto reed voorbij - het werd nauwgezet geregistreerd. Vanuit de studio klonk het koor: 'Marieke, komt daar nieuws vandaan?' De Vries, op gedragen toon: 'Op dit moment helemaal niet.'

Van ijskoorts naar het legehandensyndroom - een besmettelijk virus. Verslaggevers met lege handen, maar wel een microfoon; het is een kunst op zich. Wachten op de verwachte storm in Haren, op een verlaten voetbalveld in Almere waar de klappen waren gevallen, bij de spoorboom waar dagen eerder een meisje was gesprongen. Op een persconferentie waar niets wordt gezegd. Bij het Catshuis om de radiostilte te horen. Mediamusicalwetje: in het feitenloze relaas draait alles om de spanning en het drama.

Nieuws liet zich steeds beter orkestreren. We dansten van evenement naar festijn. In polonaise naar het echtscheidingsfeest van Mark, Maxime en hun moeilijk opvoedbare kind Geert. Op naar de sportzomer en de campagne - verschil was er niet.

Zodra nieuws een gezicht krijgt, drommen media aaneen om het monster in de ogen te kijken.

Vol op het orgel, in een symfonie van incidenten en ongerijmdheden. Een kakofonie van politiek wapengekletter en sportgeklets. De ster van Epke gloort uitbundig aan de hemel. Gamechange: operazanger Roemer valt zich een bloedlip onder het valse gekraai van Rutte in RTL's sterrenstrijd.

Het bloed vloeit rijkelijk in deze musical. Tofik Dibi valt in eigen zwaard, Jolande Sap bezwijkt. Jannetje Koelewijn gekielhaald, Rutger gewurgd door Alexander Kinneging. Estelle en Ruud Gullit in 'de scheiding van het jaar'. Welkom Badr H., musicaltalent van het jaar, en zijn geheim agenten Evert Santegoeds en Yves Gijrath. De val van Lance Armstrong, in zijn slipstream Mart Smeets. De herrijzenis van de beminnelijke collega Willem Holleeder, als columnist en circusartiest in College Tour. Bram 'Mediamaatje' Moszkowicz uit elkaar en op de grond.

En overal bovenuit torende het bassige gezang van Peter R. de Vries, die het allemaal al had getwitterd, 's nachts om vijf uur. Noem mij, bevestig mijn bestaan/ Laat mijn naam zijn als een keten./ Noem mij, noem mij, spreek mij aan/ o, noem mij bij mijn diepste naam.

Met lege handen hebben we stilgestaan bij Tim Ribberink, bij Fleur Bloemen, bij Marianne Vaatstra, bij grensrechter Richard Nieuwenhuizen - gevallenen in de nieuwsslag. De tranen waren echt, maar in de muziek klonken dissonanten die de hang naar drama verraadden.

Het carnaval der nieuwsdieren sloot af (onder voorbehoud, nog negen lange dagen te gaan dit jaar) met een grootse finale onder leiding van Johannes - wie Johannes zo doopte is onopgehelderd gebleven, ineens was hij er.

Toen de arme bultrug het vasteland zag naderen, voelde hij natuurlijk al nattigheid. Maar toen was het te laat. In zijn tranende oog weerspiegelden zich de emoties van een natie op drift.

Zie daar maar eens onbewogen onder te blijven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden