1 euro voor warenhuisicoon KaDeWe

Een ‘symbool voor Duitsland’; dat wil de Duits-Amerikaanse investeerder Nicolas Berggruen van de oer-traditionele warenhuisketen Karstadt maken. De keten van 120 filialen, eind 19de eeuw door Rudolph Karstadt opgericht, is dit jaar failliet verklaard....

Eén symbool heeft Berggruen met zijn overname er al gratis bij; ook het beroemde Kaufhaus des Westens (KaDeWe) behoort namelijk tot de Karstadt-keten. Dit luxewarenhuis bij de Kurfürstendamm groeide tijdens de Berlijnse deling uit tot symbool van westerse welvaart.

Verreweg het merendeel van de filialen behoort echter tot het meer fletse genre. Het is een keten die je in elke stad ziet, zoals de V & D in Nederland. Karstadt heeft een wat onduidelijk profiel; jongeren kopen hun kleding makkelijker bij H & M.

Karstadt, door Berggruen de ‘oude dame’ genoemd, moet ‘vernieuwen, interessanter worden’, een ‘jonge dame’ worden. Berggruen begint met een investering van 70 miljoen euro uit eigen kapitaal. De keten zelf neemt hij over voor het symbolische bedrag van 1 euro. De felste onderhandelingen van de afgelopen maanden vonden plaats met de verhuurder. Berggruen eiste huurverlagingen van de filialen. De politiek hielp hem daarbij: 400 miljoen euro minder is het nu geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden