1,2 miljoen VW-auto's met foute software in Groot-Brittannië

Volgens Volkswagen zijn er in Groot-Brittannië zeker 1,2 miljoen voertuigen uitgerust met de frauderende software. Eerder al werd bekend dat in Nederland de terugroepactie van Volkswagen zo'n betreft 160 duizend wagens betreft.

Een gebouw van Volkswagen in Seoul Beeld epa

Ook in andere landen zijn er veel Volkswagen met de verkeerde software in omloop. In Tsjechië moeten 148 duizend auto's terug naar de dealer en in Portugal gaat het om een aantal van ruim 94 duizend. Ook Noorwegen bracht vandaag naar buiten dat het om zeker 147 duizend auto's gaat.

Volkswagen laat weten dat het contact gaat opnemen met de klanten die getroffen zijn door de problemen om ervoor te zorgen dat hun auto's worden gecorrigeerd in de toekomst.

Volgens de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble is het schandaal bij Volkswagen voornamelijk het gevolg van hebzucht. Dit zei hij woensdag tegenover RedaktionsNetzwerk Deutschland. De bewindsman voorspelde in het gesprek met het mediabedrijf 'enorme veranderingen' bij de grootste autofabrikant van Europa.

VW-schandaal

Miljoenen Volkswagens met sjoemelsoftware die de vervuiling verbloemen, het uitstootschandaal zal gevolgen hebben. Wat gaan de consument, de politiek en de auto-industrie ervan merken?

Nederland

De Nederlandse Volkswagenimporteur Pon heeft woensdag op het ministerie van Infrastructuur en Milieu uitleg moeten geven over het dieselschandaal. Het ministerie wil een overzicht van de situatie in ons land, aldus een woordvoerster. Pon moet laten weten met hoeveel auto's in Nederland gesjoemeld is. Het ministerie wil zo snel mogelijk weten 'om welke modellen, welke merken en welke jaargangen het gaat'. In ons land moeten 160.000 auto's van VW terug naar de garage voor een update van de software.

Omdat mogelijk ook andere merken bij het schandaal zijn betrokken, is er woensdag op het departement ook nog een gesprek met voorzitter Steven van Eijck van brancheorganisatie RAI Vereniging. Het ministerie wil de de autobranche zijn verantwoordelijkheid neemt.

De gesprekken worden gevoerd door een topambtenaar van het ministerie. Volgens de woordvoerster is er geen vervolgafspraak gemaakt, maar moet er 'spoedig mogelijk worden geleverd'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.