'Zelf rijden is nog steeds het leukst'

Wat zijn dit voor vragen?

Al 25 jaar is Olav Mol ( 54 ) dé stem in Nederland van de Formule 1. Als commentator zag hij de hele wereld, maar niets was zo mooi als de overwinning van Max Verstappen in Barcelona. Nu is er zijn boek 'Een leven met Formule 1'.

Olav Mol Beeld Frank Ruiter

Max Verstappen of Jos Verstappen?

'Max. Die is beter en heeft de toekomst. De toekomst moet het altijd winnen van het verleden. Hoe hard het ook klinkt; Jos is klaar, verleden tijd. Hij heeft wel een ongelooflijk belangrijke rol gespeeld in wat Max is en gaat worden. Het is ook mooi om te horen dat Max zegt dat alles wat hij heeft bereikt, te danken heeft aan zijn vader. Dat is oprecht, geen riedeltje.

'We weten niet hoe goed Jos was als coureur. Hij was een van de weinige coureurs waarbij het plan was dat hij eerst een jaar lang zou gaan testrijden in de Benetton-auto. Dan heb je het over tussen 16 duizend en 21 duizend testkilometers, om vlieguren te maken. Dat was in die tijd normaal; je kon gewoon een circuit huren en gaan testen. Maar midden in de tests ter voorbereiding van een nieuw seizoen brak een van de vaste coureurs van Benetton zijn nekwervel. Jos werd toen gevraagd of hij die plek wilde innemen. Ik denk dat hij echt heel goed was, maar we hebben - omdat dat voorlooptraject werd onderbroken en hij er niet echt heeft kunnen inkomen - het volle potentieel nooit gezien.'

Nederland of Spanje?

'Dit zijn inderdaad wel... wat zijn dit voor vragen? Je mag je achtergrond nooit verloochenen. Ik ben Nederlander en ik heb een Nederlands paspoort. Alleen kan ik nu tien maanden per jaar een korte broek aan. De keuze was simpel, mijn vrouw en ik wilden gewoon in een warm land wonen. Voor mijn werk maakt het niet uit waar ik woon, ik moet toch de hele wereld over. Vaak vlieg ik ook via Nederland, want er is twee keer per dag een vlucht van Alicante naar Amsterdam. Dat is een soort busdienst voor me. En de kosten van die busdienst zijn net zo hoog als een taxi van Amsterdam naar Hilversum, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

'In Alicante is het zeven maanden per jaar voorjaar en vijf maanden hoogzomer. Daarom werd het Alicante. Barcelona is mij te koud in de winter en Malaga is te heet in de zomer. Waar ik woon hebben we een gemiddelde jaartemperatuur van 19 graden. Ik zeg prima. Er is geen grote industrie in de buurt en het schijnt dat Alicante binnen Europa een van de schoonste plekken is. Dus ben ik maar weer gaan roken, is dat ook weer opgelost.'

Olav Mol

1962 Geboren in Bloemendaal
1991 Debuut Formule 1-commentator bij NOS
1997 Eerste boek, Langs de vangrail
2000 mede-oprichter tijdschrift Race Report
2002 presentator Yorin FM
2004 presentator Domino Day
2012 mede-oprichter Grand Prix Radio
2013 Presentator Ziggo Sport/Sport 1

Olav Mol is na het overlijden van zijn vrouw hertrouwd en woont nu met zijn tweede vrouw in Spanje. Hij heeft drie kinderen.

Monaco of Montreal?

'Sowieso niet Monaco. Ik word daar helemaal wappie van; al die mensen die daar maar rondlopen met hun geruite broeken en hun gehuurde Ferrari's. Ik begrijp heel goed dat voor het oog van de wereld Monaco precies uitstraalt wat iedereen denkt dat Formule 1 is: glitter, glamour en snelle auto's. Maar als ik 'm van de kalender zou kunnen halen zou ik het doen.

'Wat sfeer en atmosfeer betreft is Canada echt een pareltje. Het circuit ligt op zes minuten met de metro van de stad op een eilandje. De paddock, het gedeelte waar de raceteams, journalisten en sponsoren rondhangen, huist in de voormalige Olympische roeibaan. Het is vaak lekker weer, niet te heet. En Montreal ademt Formule 1. Elk winkeltje heeft wel een zwart-wit -geblokte vlag of een oud wiel of een stuur of een helm ergens hangen. 's Avonds worden straten afgezet en komen er stoeten langs met Ferrari's. Nou vind ik dat niet per se zo interessant, maar ik zie dat de mensen van Montreal er een feestje van maken omdat de Grand Prix in hun stad is.'

Indianapolis 500 of Formule 1?

'Dan kies ik natuurlijk voor de Formule 1. De Indianapolis 500 zijn moderne gladiator-games. Als iemand gecrasht is in de training, gaat-ie toch naar die wedstrijd, dan komt-ie met krukken aan bij zijn auto en wordt-ie met gejuich ontvangen door het publiek: wat een held. Als er een auto in de fik gaat, worden er een paar emmers water overheen gesmeten en gaat-ie weer verder. Pfff, het is alleen maar spektakel, echt Yankee Doodle. Ik zou een volk niet gauw betichten van een iets mindere vorm van intelligentie, maar de Amerikanen...'

Regen of zon?

'Een opdrogende baan. Als het begint met regen, dan weer opdroogt en het zonnetje erbij komt. Dat is het mooiste, want daarmee gaat het hele bandenreglement op de schop. Normaal gesproken moet je van de drie beschikbare droogweer-bandensoorten die er zijn, er altijd twee gebruiken. Maar als het regent, begin je op regenbanden en daarmee vervalt de verplichting om - als het later droog wordt - die droogweerbanden te gebruiken. Dus je krijgt allerlei andere strategieën. Bijvoorbeeld: hoe vroeg kun je de droogweerband, die sneller is dan de regenband, onder je auto zetten? Of: hoe lang kun je juist doorrijden op die regenbanden zodat je de intermediate, de tussenvorm van regen- en droogweerband, kan overslaan en in één keer naar de droogweerband kan gaan?'

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Beeld Frank Ruiter

Gevaar; noodzakelijk kwaad of entertainment?

'Het is een onderdeel van de thrill, van de aantrekkingskracht. Als je het plastisch bekijkt: je schroeft een auto aan je lijf vast en je gaat er heel hard mee rijden. Het gevaar loert, dat weet iedereen. De reglementen zijn gelukkig zo dat het zo veilig mogelijk is, maar het zal nooit veilig worden. Dat kan niet, met 300 kilometer per uur. Want dan praat je niet meer over een auto-ongeluk, maar over een vliegtuigongeluk. Er zitten alleen geen vleugels aan. Pas als iemand crasht, zie je hoe hard het gaat.'

Ayrton Senna of Michael Schumacher?

'Senna, by far. Dat is simpel. Senna had zo'n uitstraling, zo'n rust, zo'n charisma. En een bepaalde levensopvatting. Hij wist dat hij het goed had en deed ook wat terug met bijvoorbeeld zijn stichting voor straatkinderen in Brazilië. Michael Schumacher zal dat nu denk ik nooit meer kunnen doen, (vanwege een skiongeluk, red.) maar heeft dat ook nooit gedaan. En als ik hem wel eens vroeg naar iets politieks, of tegen hem zei dat hij als zevenvoudig wereldkampioen de macht had om dingen te veranderen, dan wilde hij daar altijd van wegblijven. Ik veroordeel dat niet, maar als ik een keuze krijg tussen Senna en Schumacher is dat makkelijk; omdat Senna zo veel completer was.'

Kijken of rijden?

'Zelf rijden! Hou op joh, gek. Ik doe al een hele tijd mee aan de Dakar-rally. Dat doe ik of met mijn eigen auto, een Toyota Landcruiser, of Volkswagen Touareg, of met een auto die ik tot mijn beschikking krijg. Ik val ook niet in slaap in de auto; ik heb wel eens 21 uur aan een stuk gereden met twee plaspauzes. Wij wonen zeven uurtjes van Algeciras vandaan, dus met acht uurtjes zijn we in Noord-Afrika, in Tanger. Er is niets zo mooi als de woestijn. Iedereen die ooit het gevoel heeft dat het allemaal te veel wordt, moet lekker met een auto de woestijn in gaan. Na drie dagen weet je niet meer welke dag het is, je bent compleet onthaast.'

Zandvoort: wel of geen Formule 1?

'Ik vind het een pijnlijke constatering, maar dat gaat echt niet lukken. Om twee redenen. Trek met een passer een cirkel van 1.500 kilometer om Zandvoort heen. Daarbinnen heb je de circuits van Silverstone, Magnicourt, Barcelona, Monaco, Spielberg en Hockenheim; je hebt er vijf in die straal. Het moet raar lopen voordat er daar eentje bij komt. En als dat gebeurt, dan gaat het Zandvoort sowieso niet zijn. Er zit een bottleneck in die de snelheid eruit haalt, je zou er een bocht uit moeten halen. Je kunt nog beter een plak land kopen, ergens in Zeeland of in de Flevopolder, 280 miljoen euro in een bouwfonds storten en daar een circuit uit de grond stampen waar iedereen van onder de indruk is.'

Thuis of paddock?

'Ik voel me thuis op het paddock. Omdat ik daar collega's heb die ik vaker en soms wel langer zie dan mijn eigen gezin. Maar er is niets zo fijn als thuis. Ik heb een vrouw, een dochter, een schoonzoon, drie kleinzonen en vijf honden. Dat is best gezellig thuiskomen. Ik heb wel momenten gehad dat ik niet meer kon slapen omdat het bed te zacht was. Ik slaap altijd op die knetterharde hotelbedden, dus ik moest ook een harder bed hebben. En ik kan niet meer met één kussen slapen; ik moet er twee of drie hebben, want dat heb je in hotels ook.'

Vrouwen in de Formule 1: utopie of toekomst?

'Die hebben we al gehad hoor, tot nu toe vijf. De laatste was Giovanna Amati in 1992, een scharreltje van Niki Lauda. Zij reed bij Brabham naast Damon Hill. Wanneer de volgende komt? Ze zijn er, maar halen het steeds net niet. Wellicht toch iets fysieks? De hoge G-krachten wellicht. Er zijn meisjes die hard kunnen autoracen, maar mannen worden pissig als ze door een meisje worden afgetroefd. Als mannen en vrouwen tegen elkaar moeten gaan racen, zullen de kerels hun plekje harder dan hard verdedigen, puur omdat er vrouwen meedoen. Dan krijg je gevaarlijke situaties.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.