INTERVIEW

'Ze scholden mij uit voor Zwarte Piet'

Jasmine Sendar

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Robert Vuijsje onderzoekt het in een reeks interviews. Actrice Jasmine Sendar ( 37 ): 'Ik ben de jus bij de aardappels.'

Jasmine Sendar Beeld Robin de Puy

Drie keer werd ze gevraagd voor Playboy. 'De eerste keer was eind jaren negentig, ik had de Miss Beautiful Black-verkiezing gewonnen. Ze hadden een black edition met Regilio Tuur en een paar blote zwarte vrouwen op de cover. Daar heb ik voor bedankt. De tweede keer speelde ik in Onderweg naar morgen en was ik bezig met trouwen en kindjes krijgen.

'De derde keer was ik uit de serie, had ik geen werk en geen relatie en zat ik in de financiële shit. Je hoort verhalen over die grote bedragen, ik dacht: dan kan ik een paar schulden afvinken. We gingen in gesprek en ze boden tienduizend euro. Ze hadden Patricia Paay net gehad en daar was al het geld heen gegaan - dat was hun verhaal. Tienduizend euro voor je hele hebben en houden met een nietje erdoorheen. Ik heb gezegd: deze zwarte doos gaat niet in de uitverkoop. Na afloop zeiden ze tegen mijn manager dat zwart op de cover niet verkoopt. Dat was echt waar, volgens hen. Daarom konden ze niet meer bieden.'

'Toen ik in Onderweg naar morgen speelde, kwam iedereen uit die serie wel een keer op de cover van de Veronica Gids. Ik wilde ook, dat leek me leuk. Vanuit de Veronica Gids kreeg ik te horen: dat verkoopt niet. Ik vind: als je mensen hetzelfde blijft voorschotelen, zullen ze nooit wennen aan iets anders. Lezers moeten zich kunnen identificeren, is dan het excuus. Hoeveel lezers kunnen zich identificeren met Kim Kardashian? Ik vind het te makkelijk. Te kortzichtig.'

Jasmine Sendar, geboren op Curaçao, verhuisde naar Nederland toen ze 3 was en haar ouders uit elkaar gingen. 'Mijn moeder kon kiezen uit Miami, daar woonde een oom, en Dordrecht. In die stad had ze een nicht met wie ze het goed kon vinden. Ik vraag nog steeds aan mijn moeder: Dordrecht?'

(Curaçao, 1977) speelde onder meer van 1999 tot 2001 in Goudkust en van 2001 tot 2009 in Onderweg naar morgen. 'Toen ik klein was, zag ik Krystle in Dynasty van een trap af komen. Ik riep: dat wil ik ook, ik word later filmster.' Momenteel is ze wekelijks te zijn in Raymann! op NPO1. En vanaf 3 januari in Alles voor de man op RTL7. Ook is volgend jaar haar kledinglijn Rock & Royal Loved by Jasmine verkrijgbaar in meer dan zestig winkels in Nederland.

Jasmine Sendar in een scene van Onderweg naar Morgen, 2007. Beeld anp

Hoe was de ontvangst?

'Het eerste jaar werden we opgevangen door een organisatie die vrouwen helpt. Daarna kwamen we in Dordrecht in een nieuwbouwwijk terecht, Stadspolders. In die wijk waren geen andere donkere gezinnen. Ik kwam daar in aanraking met pesten, dat heeft tien jaar geduurd. Ze wachtten me op, scholden me uit voor Zwarte Piet, wreven met hun hand in mijn gezicht om te zien of ik zou afgeven. Op school deed ik vaak alsof ik buikpijn had om naar huis te kunnen. Ik had twee levens. Thuis en daarbuiten.'

Kreeg je sympathie voor Hollanders?

'Dat is ingewikkeld. Bij ons thuis was het warm en gezellig. Al is het een begrafenis, we proberen te lachen en mooie verhalen te vertellen over de persoon die is overleden.

Als ik om half zes bij een vriendinnetje aanbelde, zeiden ze: kom maar over een half uur terug, dan zijn we klaar met eten - bij ons gaat het niet zo. Je snijdt een stuk vlees nog een keer doormidden en iedereen eet mee. Mijn verklaring waarom ze hier zo kil en koud zijn: in de zomer zijn mensen in Nederland ook leuker, gezelliger en warmer. Dan gedragen ze zich meer zoals op Curaçao.'

Hoe begon het?

'Met Goudkust. Bij de casting werd nadrukkelijk gezegd: in de serie komt een nieuwe familie, een donker gezin. Ik weet niet waarom dat zo moest worden benadrukt. In Onderweg naar morgen speelde ik een Antilliaanse vrouw. Mijn personage trouwde. Voor een paar afleveringen kreeg ik toen een moeder, gespeeld door een Surinaamse actrice. Ik las het script en zag dat mijn moeder steeds zei: gudu dit, gudu dat. Op de set zag ik hapjes die je nooit zou zien op een Antilliaanse bruiloft. Ik ben dan iemand die zegt: sorry, maar dit klopt niet. Waarom namen ze niet even de moeite zich erin te verdiepen? Ze hebben het wel aangepast.

'Mijn eerste fotoshoot was voor de Breakout. Ik kom daar en de visagiste zegt: o, ik wist niet dat het een donker model was, daar heb ik geen make-up voor. Op die foto stond ik als een soort grijs monster. Tegenwoordig zorg ik dat ik zelf mijn basis bij me heb.

'Mijn eerste grote filmrol was in Volle maan, van Johan Nijenhuis. Het ging over jongeren uit Twente die op vakantie gingen. Ik denk dat ik die rol kreeg omdat mijn toenmalige manager aan Johan vroeg: wonen in Twente geen donkere mensen?'

Nederlands?
'Poeh. Even denken. Als ik in het buitenland ben misschien? Op Curaçao moet ik altijd de eerste twee dagen wennen aan het feit dat alles zo sloom gaat.'

Antilliaans?
'Altijd.'

Eten?
'Sushi. En tutu, een Antilliaans gerecht met maïsmeel, bonen en varkensvlees.'

Muziek?
'R&b en soul van vroeger. En Bob Marley, daarmee ben ik opgegroeid.'

Zwarte Piet?
'Als kind heb ik niet kunnen genieten van Sinterklaas. Hij moet een make-over krijgen zodat alle Nederlandse kinderen kunnen genieten van het feest.'

In de meeste producties ben je de enige?

'Ik ben er voor die extra saus. Ze zeggen het niet in het begin, maar terwijl we bezig zijn, hoor ik: ja, we hadden nog wat kleur nodig, daarom hebben we jou erbij gehaald. Dat is zo bij bijna alles waaraan ik meedoe, of het nu presenteren of acteren is. Ik ben de jus bij de aardappels, om ze wat extra smaak te geven.'

Hoe voelt dat?

'Ik ben actrice, presenteren vind ik ook prachtig, ik barst van de creativiteit die ik kwijt wil. Dan kan ik in een hoekje zuur zitten doen en slachtoffer spelen. Of ik kan ja zeggen. In eerste instantie is het dan om mijn kleur, pas als we aan het werk zijn, zien ze mijn persoonlijkheid en het talent. Zo kan ik voor verandering zorgen.'

In Gesprek

Schrijver Robert Vuijsje (Alleen maar nette mensen, Beste vriend) gaat voor V in gesprek met bekende en minder bekende Nederlanders over de rol die hun afkomst speelt in hun leven. Hij spreekt onder anderen met zanger Jan Smit (Volendams) en schrijver Özcan Akyol (Turks).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.