'YouTube en Facebook moeten online-haatzaaien sneller aanpakken'

De Europese Commissie wil dat de Amerikaanse eigenaren van platformen als YouTube en Facebook online-haatzaaien sneller aanpakken. Een eerdere gedragscode lijkt te vrijblijvend te zijn.

Eurocommissaris Vera Jourová Beeld anp

Samen met Microsoft, Facebook, YouTube en Twitter stelde de Europese Commissie in mei dit jaar een gedragscode op tegen haatzaaien op internet. Daarin werd onder andere vastgelegd dat dergelijke berichten binnen 24 uur moeten worden verwijderd.

De Europese Commissie is, zes maanden later, niet tevreden met de progressie die is geboekt, schrijft the Financial Times. De Britste zakenkrant haalt een rapport aan van de verantwoordelijke eurocommissaris Vera Jourová waarin melding wordt gemaakt van zeshonderd verzoeken om haatberichten offline te halen.

Voor Jourová gaat het duidelijk niet snel genoeg: 'Als Facebook, YouTube, Twitter en Microsoft mij en de ministers willen overtuigen dat het niet nodig is om dit wettelijk vast te leggen, dan moeten ze de komende maanden beter hun best doen.'

Lees ook:

Kunstmatige intelligentie moet controversiële livevideo's Facebook herkennen

Met name Facebook ligt de laatste tijd onder vuur vanwege zijn grote macht. Het gaat daarbij niet alleen om haatberichten; na de Amerikaanse verkiezingen wezen critici op de vele nepberichten op het platform.

De druk werd uiteindelijk zo groot dat oprichter Mark Zuckerberg heeft beloofd dat Facebook een waarschuwing wil plaatsen bij nepnieuws. Een ander probleem is livevideo. Ook hier heeft het bedrijf van Zuckerberg beterschap beloofd. Kunstmatige intelligentie moet ongewenste video's opsporen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.