'Wij denken dat pop wit is. Ten onrechte'

Nieuwsbreak met rapper Fresku

Wilbert Mutsaers, de nieuwe Mojo-baas, wil meer kleur op de grote festivalpodia. Rapper Fresku uitte vorig jaar met zijn nummer 'Zo Doe je Dat' kritiek op Mutsaers' vorige werkgever, radio 3FM, waar te weinig zwarte rappers worden gedraaid. 'De lyrics klinken tight man, maar helaas ben je niet een white man', rapte hij. Daarom nu een 'dikke shout out naar Wilbert.'

Beeld Fresku

Minder Paul McCartney en Rolling Stones, meer Beyoncé en Kanye. Dat wil de nieuwe Mojo-baas Wilbert Mutsaers. Ik kan me voorstellen dat u dat toejuicht.

'Ja tuurlijk. Ik vind het passend bij deze tijd, het is al zolang uit balans. Nederland loopt belachelijk achter als je kijkt naar andere landen zoals Amerika of Frankrijk. Ik heb hier al vaker gesprekken over gehad met Wilbert. Ik weet hoe hij daarin staat en wat een moeilijke taak het is. Ik heb makkelijk praten als artiest, ik hoef me niet te verantwoorden. Maar hij moet die keuzes echt maken.

'In de tijd dat hij bij de radio werkte zeker. Dan heb je een fanbase van 3FM die gewend is iets te horen, je hebt een platform en een draagvlak opgebouwd. Hoe ga je dat doen? Ga je abrupt zeggen: we doen ineens vijftig procent hiphop? Of ga je dat inmasseren? Dat zijn moeilijke dingen.

'Daarom een dikke shout out naar Wilbert. Die heeft veel te verduren gehad na die vorige track van mij. Dat was natuurlijk niet naar hem gericht, ook al heb ik hem daarvoor wel misbruikt.'

Tekst gaat verder onder de video

Heeft u ook wel eens op een groot festival gestaan waarvan u dacht, tjonge, dat steekt wel heel wit af bij mij?

'Alleen maar. Maar ik ben ook weleens naar de Heineken Music Hall geweest toen Jay Z daar stond en toen dacht ik: wauw, zie je wel dat het gemêleerd kan.

'Kijk, je kan zeggen: het publiek is wit, dus ik zet witte muziek neer. Maar het is een beetje de kip en het ei. Ik weet zeker, als je de muziek verandert dan verandert het publiek ook. Weet je wat het is, je hebt altijd een moment waarop mensen moeten beseffen dat iets anders ook tof kan zijn. In het begin gaat het misschien lastig, maar het is ook de taak van programmeurs om op te voeden.'

Waarom is het u eigenlijk wel gelukt om op grote festivals te staan en veel andere zwarte artiesten niet?

'Dat vind ik zo'n klotevraag. Kijk, ik en Typhoon en Ali B. kunnen wel uitleggen wat ons zo leuk en toegankelijk maakt voor witte mensen, maar we kunnen ook onze verantwoordelijkheid nemen en uitleggen aan witte mensen dat er nog veel meer zwarte artiesten zijn die leuk en toegankelijk zijn. Anders is het alsof wij een voorbeeld moeten zijn voor anderen, terwijl zij net zulke kunst maken als wij. Ik praat bijvoorbeeld nu eenmaal minder straattaal dan anderen. Maar ik zou wel willen dat ik dat meer deed. Ik vind dat ook gewoon vet.'

Muse is een van Lowlands' headliners en oogappeltjes, maar daar moeten gekleurde jongeren dan weer niets van hebben, zegt Mutsaers. Luisteren we zo graag naar onze eigen 'kleur'?

'We herkennen ons daar toch het meest in. Maar we denken op een of andere manier dat pop wit is. Ten onrechte. We moeten niet onderschatten dat zwarte muziek in alles zit, maar dat toch altijd witte mensen het gezicht van een zwart genre worden. Veel nummers van Bieber en Timberlake zijn geschreven door zwarte artiesten. Maar ja, de consumenten, de mensen die de platen kopen, herkennen zich meer in hun uiterlijk. En als Bieber het zingt noemen we het pop, als Beyoncé het zingt is het R&B.

'Als we ons bewust worden dat die artiesten geen pop maken maar zwarte muziek, dan gaan we ons daar ook meer in verdiepen.'

Je kunt ook zeggen: witte mensen houden van Muse, zwarte mensen houden van Fresku, ieder zijn meug. Hoe belangrijk is het om een divers publiek te hebben?

'Ik zal je vertellen hoe belangrijk dat is. De tijd van 'ik ben donker, dus ik ga naar Beyoncé' en 'ik ben wit dus ik ga naar Muse' bestaat niet meer. Ik ken zo veel verschillende mensen die naar verschillende dingen luisteren. Helaas spelen de radio, de festivals en de labels daar niet zo goed op in als internet.

'Dat is een gemiste kans voor al die partijen. Ze houden nog steeds aan dat oude systeem vast van, ik loop de Free Record Shop binnen en loop naar black music of pop/rock. Terwijl ik op internet ga en pak wat ik tof vind, een beetje dit en een beetje dat. Dat vertaalt zich nu totaal niet op de festivals, en daarom ben ik Wilbert ook dankbaar.'

Lees ook

'Kijk, in de grote steden heeft inmiddels 51 procent van de jongeren een gemengde achtergrond. Dat kun je geen niche meer noemen.' Interview met Wilbert Mutsaers

Wat kunnen de oude rockers die naar Pinkpop gaan voor McCartney leren van een meer gekleurde programmering?

'Nee, kijk, daar ga je alweer de fout in. Besef dat rockmuziek ook zwarte muziek is. Elvis bijvoorbeeld is het gezicht gemaakt van zwarte muziek. Zwarte muziek is per definitie de toegankelijke pop die we kennen, de gezichten zijn de enige die het nog ontoegankelijk maken. Maar het is een denkfout dat wij over pop eigenlijk zeggen, toeblankelijk, in plaats van toegankelijk.'

Dit is aflevering 721 van de Nieuwsbreak, het nieuwsinterview van de Volkskrant, elke dag om 16.00 uur online.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.